Cerita Tentang Shaklee Ajee

Welcome and thank you for visiting Superb Vitamin here is a place where I share and deliver my thoughts about health, beauty, motivation and natural supplement

Jerawat Kerana Gangguan Hormon

with 1 comment
Adakah anda menghadapinya?



Meskipun bukan jenis penyakit yang membahayakan nyawa tetapi, jerawat amat mengganggu, membuat penampilan kurang menarik disamping rasa sakit, gatal-gatal dan bengkak yang merebak. Punca timbulnya jerawat sukar untuk dikesan. Dugaan kuat mengatakan kerana tidak seimbang hormon pada tubuh sebagai punca utama

Misalnya, faktor endokrin atau hormonal, genetik atau keturunan, diet, emosi, kosmetik yang mengandungi bahan hologen, cuaca (panas/ sejuk). Munculnya jerawat bergantung ada atau tidaknya faktor-faktor itu.

"Orang yang mempunyai campuran faktor penyebab lebih senang diserang jerawat," kata pakar kulit dan kelamin Dr. Fisalma Mansjoer.

Hakikatnya, jerawat merupakan pembengkakkan dari unit Pilosebaceus dengan penyumbatan keratin. Pilo bermakna rambut, sebaceus kelenjar lemak, keratin zat tanduk. Kerana terlalu banyak faktor punca terjadi jerawat, maka cara mencegah atau menyembuhkannya semakin sukar.

Lantaran itu, untuk mencegah jerawat paling elok menjauhi semua faktor-faktor tersebut. Meskipun jerawat boleh sembuh tanpa ubat, ianya akan meninggalkan bekas atau parut yang tidak elok pada kulit. Itulah sebabnya, jerawat sebaiknya diubati.

Menurut Fisalma, faktor hormon mempunyai peranan penting dalam proses pembentukan jerawat. Kajian menunjukkan, kandungan pada kulit pengidap jerawat di temui tingkat hormon androgen lebih tinggi bila di bandingkan dengan kulit normal.








Di jangkakan hormon itu mempunyai tiga peranan penting dalam berbagai proses dalam tubuh.


Pertama: Proses pertandukkan sel epidermi

Kedua: Susunan (komposisi) sebum atau cairan lemak yang dihasilkan oleh kelenjar lemak. Ketiga: Permeabilitas saluran pilosebaceus.

Hormon-hormon lain yang juga mempunyai akibat serupa. Misalnya, hormon, tiroid dan kortison. Ubat jenis kortikosteroid mudah sekali menyebabkan timbulnya jerawat.

Ramai yang berpendapat bahawa jerawat merupakan penyakit keturunan (genetik), contohnya, ayah atau ibunya mengidap jerawat, maka kemungkinan besar anak-anak akan berjerawat. Pendapat ini tidak tepat dan silap.

Bukan jerawat yang diturunkan, melainkan distribusi kelenjar sehaceus atau kelenjar lemak. Andainya salah seorang dari mereka atau (ibu bapa) mempunyai banyak kelenjar lemak, maka keadaan itu boleh menurun kepada anak.


Suplemen Cadangan untuk jerawat gangguan hormon






GLA:  Mengandungi Omega-6 yang bersifat anti-radang yang membantu masalah kulit, melembapkan kulit 

ESP: Protein penting untuk pembentukan dan pembaharuan sel kulit, membentuk 'elastic fiber' untuk penegangan kulit





Pesanan, konsultasi dan pertanyaan boleh hubungi saya di:

Maznifaeza Md Mustaffa
♥ sms/whatsApp: 016-5199271
♥ Emel : maznifaeza@gmail.com
♥ Fb: www.facebook.com/superbvitamin sila klik LIKE page fb ini utk info terkini dan promosi :))

1 comment:

Popular Posts

Flickr Images

Like us on Facebook

Facebook

Terima Kasih kerana Sudi membaca!

Agent Shaklee Kawasan Anda

Agent Shaklee Kawasan Anda
Mudah, Cepat dan Pantas

Set Breastfeeding Milk Booster

Set Breastfeeding Milk Booster
Susu pekat, meriah dan menggiurkan. Bayi cepat kenyang dan tidak meragam waktu malam!

Vitamin Untuk Ibu Hamil

Vitamin Untuk Ibu Hamil
Jangan abaikan keperluan vitamin semasa hamil! Ibu sihat, kandungan selamat!

Set Bersalin/ Berpantang Hebat!

Set Bersalin/ Berpantang Hebat!
Nak berpantang tapi tak yakin dengan jamu? Apa kata kali ni berpantang dengan vitamin2 Shaklee :) Badan kuat, susu banyak, baby tak banyak ragam.

Artikel Popular

Peluang Menjana Pendapatan 5 Angka Melalui Internet

Peluang Menjana Pendapatan 5 Angka Melalui Internet
Gaji statik, kos sara hidup meningkat. Jom jadi warga Superb Team dengan saya. Sambil-sambil pon boleh dapat Income 5 angka. Kita mampu mengecapi kejayaan!

Nak tahu mengenai apa?