Cerita Tentang Shaklee Ajee

Welcome and thank you for visiting Superb Vitamin here is a place where I share and deliver my thoughts about health, beauty, motivation and natural supplement

8 Aspek Syariah Menentukan Multilevel Marketing Halal Diceburi

with 0 Comment

Mencari halal itu fardhu kepada umat Islam


Dalam kesibukan kita nak buat pendapatan tambahan, menjana pendapatan dari rumah atau meningkatkan sosio ekonomi keluarga, pastikan kita tidak terjebak dengan sendiket cepat kaya atau Multilevel Marketing (MLM) haram jadah. Niat asal nak menjana pendapatan memajukan diri dan keluarga tetiba terpalit menanggung hutang piutang ratusan ribuan ringgit. Oh kejamnya!

Boleh baca dan klik entri Menentang MLM haram jadah sebagai panduan uols atau klik entri ini 3 tips sebelum daftar ahli Shaklee



Sebelum itu, jom saya belanja klip video kemeriahan Shaklee National Conference 2014 di bawah. Apa yang membanggakan ialah 90% umat Islam Melayu menguasai perniagaan MLM Shaklee. Rata-rata mereka  sudah berjaya merubah kehidupan mereka kepada yang lebih baik sekarang. Syukur Alhamdulillah.



Lagi satu aspek yang perlu kita ambil berat sebelum kita menceburi sesuatu MLM ialah memastikan MLM itu menepati hukum syariah. Kita kena kaji modus operandi MLM tersebut sama ada mengikut syariah atau sebaliknya. Saya menceburi MLM Shaklee pun setelah menyelidiki bahawa Shaklee cukup syarat mematuhi hukum syariah. That's why i love Shaklee!

8 Aspek Syariah Menentukan Multilevel Marketing Halal Diceburi


1. Produk MLM ini mestilah dibeli dengan tujuan yang sebenarnya (seperti produk yang benar-benar bermanfaat dan dibangunkan dengan serius seperti ubat-ubatan berkualiti, unik dan lainnya). Justeru, produk MLM yang kabur kualiti dan kegunaannya tidaklah dibenarkan kerana ia hanyalah bertujuan untuk mengabui dalam undang-undang dan hukum Syariah, ia tiadalah halal di sisi Syariah. Justeru, kekuatan MLM itu ialah kepada produknya yang bermutu dan bukan kepada objektif jangka pendek mengumpul dana (modal).

2. Produknya bukan emas dan perak yang boleh dijual beli secara tangguh. Ini kerana penjualan barangan emas secara tangguh adalah Riba jenis Nasiah.

3. Komisyen yang diberikan kepada ahli untuk setiap penjual dan ahli bawahannya mestilah jelas. Tiada komisyen tanpa usaha, ini bermakna orang atas hanya berhak mendapat komisyen dari ahli bawahan yang dibantunya sahaja.

4. Keuntungan dan komisyen bukan berdasarkan ‘kepala' atau ahli yang ditaja, tetapi adalah berdasarkan nilai produk yang berjaya di jualnya. Ini diperlukan bagi membuktikan ia menumpukan kepada perniagaan penjualan produk dan perkhidmatan dan bukannya permainan wang (money game).


5. Tidak diwajibkan bagi si ahli membuat belian sendiri dalam jumlah tertentu bagi memperolehi komisyen dari orang bawahannya. Ini kerana dibimbangi ia mirip paksaan belian. Namun jika syarikat meletakkan syarat JUALAN MINIMA untuk memperolehi komisyen kumpulan dan sebagainya,  ia mungkin dibenarkan dengan syarat ia dibuat atas asas ju'alah. Untuk itu, syarat dan rukun jua'alah mestilah dipastikan sempurna.

6. Tidak menggunakan skim piramid iaitu skim siapa masuk dulu akan untung selamanyaManakala hak mereka yang masuk kemudian akan berkurangan. Justeru, plan pemasaran mestilah memberikan hak kepada semua, malah orang bawahan mampu mendapat keuntungan lebih dari orang atasannya, apabila ia mampu menjual dengan lebih hebat.

7. Mempersembahkan system komisyen dan bonus yang telus dan boleh difahami dan dipantau oleh ahli dengan jelas. Ia bagi mengelakkan segala jenis penipuan.

8. Menstruktur plan pemasaran di anatara ahli dan orang bawahannya secara musyarakah iaitu perkongsian untung dan rugi berdasarkan modal masing-masing dengan nisbah pembahagian keuntungan yang ditetapkan di peringkat awal lagi.


Semoga perkongsian saya pada entri ini dapat memberi manfaat kepada semua pembaca blog Superb Vitamin. Sesungguhnya bukan senang mencipta kejayaan. Kejayaan bukan datang sekelip mata. Kejayaan bukan diraih hasil titik peluh orang lain. Dalam Shaklee kekuatan produk,kerajinan, perancangan strategi pemasaran yang betul dan perbanyakkan amalan kerohanian adalah penentu pendakian kita ke puncak kegemilangan.


Setiap tahun Shaklee membelanjakan jumlah ini untuk ujian klinikal produknya
Inilah para saintis Shaklee
Antara ringkasan kajian klinikal dalam buku product guide


Supplement tidak wajib perlu ujian klinikal. Itu yang uols nampak banyak produk tempatan tidak ada ujian klinikal pun. Semuanya berdasarkan testimoni sebulan dua pengambilan sama ada berkesan ke atas mereka atau tidak. Belum ada pun yang saya nampak testimoni berbelas tahun seperti Shaklee.


Tapi Shaklee tetap buat jugak untuk pastikan produknya benar-benar selamat dan berkesan. Sebab tu Shaklee berani keluarkan tagline mereka " Always safe, works and green". That's why i love Shaklee!


Tak percaya apa yang saya tulis? Tak kenal maka tak cinta! Anda ceburi pasti anda tahu. Jom jadi ahli dan buat bisnes Shaklee bersama saya! 


Hidup ni keputusannya di tangan kita. Kita nak jalan atau tidak, kita yang putuskan. Jalan salahkan anak, jalan salah upline/downline, jangan salahkan Shaklee/kerajaan/Obama, etc, jangan jangan jangan. Hidup menyalahkan orang lain sebab malas nak buat apa2 ni dasar LOSER.
PALING PENTING, jangan sesekali nak salahkan takdir Allah/Tuhan (takde tangan, takde kaki, takde hidung, etc) di atas kemalasan diri sendiri.
Kalau Allah/Tuhan dah bagi ilham, tu petunjuk yg kita boleh/kena buat. Jadi, next time kalau terdetik lagi perasan "aku tak layak, aku tak mampau aku tak bersedia", ingatlah bahawa itu cuma bisikan2 setan/nafsu saje...
Jangan Dengar & Jangan Ikut.  Kita kena bertindak sekarang! Ramai yang telah berubah selepas menonton video di bawah ini. Jom kita tonton! Just do it!


Just Do It! Tapi, Kenapa? from iReach HD on Vimeo.

Nak daftar ahli Shaklee boleh hubungi
Maznifaeza Mustaffa
♥ sms/whatsApp:  016 - 5199271
♥ Fb: www.facebook.com/superbvitamin sila klik LIKE utk info terkini

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

Flickr Images

Like us on Facebook

Facebook

Terima Kasih kerana Sudi membaca!

Agent Shaklee Kawasan Anda

Agent Shaklee Kawasan Anda
Mudah, Cepat dan Pantas

Set Breastfeeding Milk Booster

Set Breastfeeding Milk Booster
Susu pekat, meriah dan menggiurkan. Bayi cepat kenyang dan tidak meragam waktu malam!

Vitamin Untuk Ibu Hamil

Vitamin Untuk Ibu Hamil
Jangan abaikan keperluan vitamin semasa hamil! Ibu sihat, kandungan selamat!

Set Bersalin/ Berpantang Hebat!

Set Bersalin/ Berpantang Hebat!
Nak berpantang tapi tak yakin dengan jamu? Apa kata kali ni berpantang dengan vitamin2 Shaklee :) Badan kuat, susu banyak, baby tak banyak ragam.

Artikel Popular

Peluang Menjana Pendapatan 5 Angka Melalui Internet

Peluang Menjana Pendapatan 5 Angka Melalui Internet
Gaji statik, kos sara hidup meningkat. Jom jadi warga Superb Team dengan saya. Sambil-sambil pon boleh dapat Income 5 angka. Kita mampu mengecapi kejayaan!

Nak tahu mengenai apa?