Cerita Tentang Shaklee Ajee

Welcome and thank you for visiting Superb Vitamin here is a place where I share and deliver my thoughts about health, beauty, motivation and natural supplement

Punca Penyakit Diabetes

with 0 Comment

Rakyat Malaysia di ambang maut!

  • Semakin ramai golongan muda, termasuk kanak-kanak seawal usia tujuh tahun, menghidap penyakit Kencing Manis Jenis 2 (T2D) dan kini, angka itu semakin meningkat.
  • Dianggarkan 2.6 juta rakyat Malaysia menghidap diabetes dan jumlahnya boleh mencecah dua kali ganda jika diambil kira kes-kes yang tidak dilaporkan. sumber 
rawat diabetis dengan shaklee

Penyakit diabetes bukan sekadar mempunyai kandungan gula berlebihan dalam sistem darah, malah lebih serius ia boleh menjejaskan organ penting pesakit seperti jantung, buah pinggang, saraf dan mata.
Jom kita baca apa punca penyakit diabetes ini :


Pola makan seseorang 

bagi sesiapa yang sering memakan makanan yang mengandung karbohidrat secara berlebihan akan meningkatkan risiko terkena penyakit diabetes. Hindari juga makanan makanan yang mengandung lemak atau berlemak tinggi. Pengambilan makanan secara bersesuaian jangan sampai berlebihan. Kurangkan pengambilan makanan yang manis, selalulah minum atau makan sumber yang rendah gula.

Pola pemakanan yang tidak sihat dan tidak teratur adalah penyebab utama berlakunya penyakit ini. Masyarakat moden zaman sekarang memaksa kita mengambil makanan yang cepat dimasak dan mudah didapati seperti makanan di dalam tin atau makan di restoran makanan segera tanpa kita menghiraukan risiko yang akan berlaku. Menjaga pola pemakanan adalah kunci menghindari penyakit ini.


Kegemukan atau obesitis 

rawat diabetis dengan shaklee

Hal ini berkait rapat dengan pola makan, pola makan yang tidak teratur akan menyebabkan kegemukan. Timbulnya lemak yang berlebih didalam tubuh akan mengganggu kerja insulin di tubuh kita, dengan tergangunya hormon ini maka terjadilah gejala penyakit diabetes. Ramai orang terkena diabetes disebabkan kegemukan.


Usia 

Dengan bertambahnya usia maka fungsi organ dalam tubuh kita pun akan mulai berkurangan. Sebuah mesin kalau sudah lama juga akan sering mengalami gangguan.


Kurang bersenam 

Kurang bersenam dan hanya menghabiskan waktu kita untuk bekerja duduk berdiam diri tanpa adanya aktiviti tubuh badan akan meningkatkan risiko terkena penyakit diabetes. Semakin sedikit aktiviti yang anda lakukan maka semakin sedikit pula gula didalam tubuh yang terbakar menjadi tenaga sehingga terjadi pengumpulan gula didalam darah dan menyebabkan diabetes.


Keturunan 

Jika keluarga kita ada yang menghidap penyakit diabetes. Kita berisiko terkena penyakit kencing manis, walaupun kebarangkaliannya adalah sangat sedikit kita mungkin akan menghidap penyakit ini di kemudian hari.

Punca Penyakit Diabetes


Bagaimanapun, Perunding Endocrinologis dan Ketua Unit Endokrinologi dan Diabetes Hospital Pulau Pinang Dr Nor Azizah Aziz berkata penyakit diabetes kronik boleh dicegah dengan mengamalkan gaya hidup sihat dan permakanan seimbang.
"Bagi mereka yang dijangkiti, komplikasi diabetes boleh dilambat atau dihalang," katanya.

Bagaimana nak mencegah dan merawat diabetes?

Vivix Shaklee membantu merawat diabetis (jom klik)

Boleh buat pembelian Shaklee dengan saya. Servis & consultation superb tiptop.

Maznifaeza Mustaffa
♥ sms/whatsApp:  016 - 5199271 atau 019 - 2249556
♥ Fb: www.facebook.com/superbvitamin sila klik LIKE utk info terkini

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

Flickr Images

Like us on Facebook

Facebook

Terima Kasih kerana Sudi membaca!

Agent Shaklee Kawasan Anda

Agent Shaklee Kawasan Anda
Mudah, Cepat dan Pantas

Set Breastfeeding Milk Booster

Set Breastfeeding Milk Booster
Susu pekat, meriah dan menggiurkan. Bayi cepat kenyang dan tidak meragam waktu malam!

Vitamin Untuk Ibu Hamil

Vitamin Untuk Ibu Hamil
Jangan abaikan keperluan vitamin semasa hamil! Ibu sihat, kandungan selamat!

Set Bersalin/ Berpantang Hebat!

Set Bersalin/ Berpantang Hebat!
Nak berpantang tapi tak yakin dengan jamu? Apa kata kali ni berpantang dengan vitamin2 Shaklee :) Badan kuat, susu banyak, baby tak banyak ragam.

Artikel Popular

Peluang Menjana Pendapatan 5 Angka Melalui Internet

Peluang Menjana Pendapatan 5 Angka Melalui Internet
Gaji statik, kos sara hidup meningkat. Jom jadi warga Superb Team dengan saya. Sambil-sambil pon boleh dapat Income 5 angka. Kita mampu mengecapi kejayaan!

Nak tahu mengenai apa?