Cerita Tentang Shaklee Ajee

Welcome and thank you for visiting Superb Vitamin here is a place where I share and deliver my thoughts about health, beauty, motivation and natural supplement

Badan Gemuk Selepas Bersalin Umpama Mimpi Ngeri Menjadi Kenyataan

with 3 comments

Aduhai! Bila badan nak ramping semula ni


Mungkin tajuk di atas dipandang sebelah mata kepada wanita yang tak pernah bersalin atau masih bujang. Ada juga wanita yang memang tiada masalah dengan fenomena badan gemuk selepas bersalin. Apatah lagi kepada ibu-ibu yang memiliki susuk badan ramping slim melim walaupun anak 5 berderet. Yang menjadi tanda tanya kenapa mereka yang beranak pinak ini masih kekal cantik kurus langsing? Apa rahsia mereka? Kalau mereka boleh kurus takkan kita tak boleh? Mari kita bongkarkan rahsia ini.



Punca badan gemuk selepas bersalin

Wanita semasa hamil akan meningkat berat badan secara semula jadi. Ini adalah kerana semasa hamil terjadinya perubahan hormon yang menyebabkan badan mengumpul lemak dan air. Lemak yang dikumpulkan ini akan digunakan untuk membuat susu ibu selepas melahirkan anak.
Heart emoticon 
Ibu tidak menyusukan anak dengan susu ibu. Jika ibu tidak menyusu, lemak yang disimpan semasa hamil tidak akan digunakan untuk membuat susu dan akan terus terkumpul di dalam badan.
Heart emoticon 
Sebab kedua ialah mungkin ibu selepas melahirkan anak tidak mengamalkan pemakanan yang seimbang dan tidak meningkatkan aktiviti fizikalnya.


Selain masalah berat badan susah hendak turun selepas bersalin, saya pasti perasaan akan bertambah kecewa tatkala melihat banyak pakaian kita jadi mengecut. Eh baju kita mengecut atau kita yang mengembang? Hahahaha. Sendat, terbonjol lemak sana, terbonjol lemak sini, dan ada yang tak boleh pakai langsung. Memang mimpi ngeri menjadi kenyataan ni. Adoooiyai memang sedih perasaan masa ini. Yang pasti duit pasti akan terbang lagi untuk membeli pakaian baru sesuai dengan saiz badan sekarang. 
Alhamdulillah masalah badan gemuk selepas bersalin ini dapat saya atasi setelah mengamalkan tips di bawah ini:

Tips elakkan badan gemuk selepas bersalin

  • Susu ibu : Susukan anak dengan susu badan kita sebaik sahaja lepas bersalin. Sebaiknya, lakukan penyusuan eksklusif sekurang-kurangnya 6 bulan dan dilanjutkan sehingga 2 tahun. Menyusu badan boleh mempercepatkan proses pengecutan rahim dan membakar 200 hingga 600 kalori sehari. Klik untuk dapatkan tips ibu menyusu sehingga 2 tahun
  • Berbengkung : Mungkin ramai di kalangan ibu bersalin yang tidak gemar berbengkung selepas bersalin. Rimas, panas, tidak selesa dan sebagainya. Tapi tahukah dengan berbengkung boleh membantu mengembalikan bentuk badan asal. Gunakan bengkung yang sesuai dengan cara pemakaian yang betul bagi mengelakkan kesan negatif yang tak diingini. Pemakaian bengkung yang tidak betul juga boleh memudaratkan.
  • Bertungku, bertangas, bersauna : Amalan bertungku mungkin sudah makin kurang popular pada hari ini. Selepas bersalin, bertungku adalah kaedah tradisional ibu-ibu sejak dahulu untuk memecahkan darah beku, lemak dan mengurangkan bengkak dalam perut/ rahim. Bertangas dan bersauna pula membantu memecahkan lemak, angin dan air berlebihan dalam badan
  • Kawalan pemakanan : Ibu menyusu tidak digalakkan berdiet berlebihan kerana khasiat yang seimbang dan kalori yang mencukupi diperlukan terutamanya di bulan-bulan pertama menyusukan bayi anda. Walaubagaimanapun ia tidak bermakna kita boleh makan sesuka hati dan mengabaikan bentuk badan yang semakin merosot. Jika kita tidak menyusu atau bayi kita tidak lagi bergantung sepenuhnya kepada susu ibu, lakukan kawalan pemakanan yang sesuai bagi mengelakkan masalah perut buncit dan menggeleber semakin teruk. Kurangkan pengambilan lemak dan minyak, ambil protein mencukupi bagi membina semula otot dan mengelakkan perut menggeleber. Lebihkan makanan yang membantu proses membakar lemak seperti oat, kekacang, bayam, salmon dan madu.
    Jom dapatkan badan langsing macam saya!
  • Cinch Shake: Saya mengamalkan Cinch Shake Shaklee selepas anak saya berusia 6 bulan. Pada masa ini anak saya sudah boleh diberikan makanan yang lain seperti bubur nasi atau nestum. Cinch dapat membantu mengurangkan inci badan kita tetapi dalam masa yang sama tetap memberikan tenaga kepada kita. Jom baca lebih lanjut dengan klik keistimewaan cinch shake. Semasa mengandung berat badan saya 80 kg, kini selepas 10 bulan berat badan saya menjadi 50 kg.
  • Senaman dan aktiviti fizikal : Senaman kardiovaskular dan abdominal tertentu boleh membantu kita mengempiskan perut. Dapatkan kaedah yang betul senaman khusus untuk membentuk perut ini dari jurulatih senaman atau bahan rujukan yang disediakan pakar. Aktiviti fizikal seperti berjalan kaki, berbasikal dan berenang juga mampu mengurangkan lebihan lemak di bahagian perut dan sekaligus membina otot perut. Lakukan secara konsisten bagi mendapatkan kesan terbaik
  • Detoksifikasi : Lebihan toksin dalam badan kebanyakannya terkumpul di bahagian perut. Ia menyebabkan kita mengalami masalah penghadaman dan seterusnya mengakibatkan lebihan makanan dan lemak terkumpul di bahagian perut. Lakukan proses detoksifikasi dari masa ke semasa dan apabila perlu bagi membantu mengurangkan toksin dalam tubuh kita terutamanya perut. Saya suka detox dengan herb-lax shaklee. Memang best detox dengan herb-lax. Jom klik dan baca kebaikan herb-lax shaklee
Jom saya belanja video berdurasi 2 minit ini. Mesti tonton untuk mengetahui cara dan bagaimana Puan Salwa elak badan jadi gemuk selepas bersalin. Jom kita tonton!

Kurus Selepas Bersalin Sampai Turun 20kg! Wow! from iReach HD on Vimeo.

Sebenarnya nak kurus ni terpulang kepada kita. Jika kita bertekad dan berdisiplin pasti kita akan dapat capai bentuk badan yang kita idamkan. Kalau nak berdiet sihat dan kurus macam saya selepas bersalin bolehlah hubungi saya untuk dapatkan tips dan suplement sihat bertenaga, susu banyak dan bayi tetap kenyang walaupun menyusukan anak. Jangan tunggu sehingga suami benci dengan bentuk badan kita baru nak bertindak! Kita bijak dan pasti kita akan lakukan sesuatu yag terbaik untuk diri kita. Betul tak?



Boleh hubungi saya untuk pembelian Shaklee atau daftar jadi ahli Shaklee di:

♥ Maznifaeza Mustaffa
♥ sms/whatsApp:  016 - 5199271
♥ Fb: www.facebook.com/superbvitamin sila klik LIKE utk info terkini. Setiap pembelian produk shaklee dengan saya anda wajib menerima konsultasi percuma daripada saya.

3 comments:

  1. tips yang sangat menarik!

    ReplyDelete
    Replies
    1. tqvm krn sudi membaca blog saya. Anyway jika ada masalah kegemukan slps bersalin boleh hubungi saya yek.

      Delete
  2. Penulisan yang baik. Blog pun cantik. Hehe btw, boleh ke blog saya untuk info-info kekal cantik dan slim-melim.

    >>> Yang GEMUKK Nak KURUS?! <<<

    .

    ReplyDelete

Popular Posts

Flickr Images

Like us on Facebook

Facebook

Terima Kasih kerana Sudi membaca!

Agent Shaklee Kawasan Anda

Agent Shaklee Kawasan Anda
Mudah, Cepat dan Pantas

Set Breastfeeding Milk Booster

Set Breastfeeding Milk Booster
Susu pekat, meriah dan menggiurkan. Bayi cepat kenyang dan tidak meragam waktu malam!

Vitamin Untuk Ibu Hamil

Vitamin Untuk Ibu Hamil
Jangan abaikan keperluan vitamin semasa hamil! Ibu sihat, kandungan selamat!

Set Bersalin/ Berpantang Hebat!

Set Bersalin/ Berpantang Hebat!
Nak berpantang tapi tak yakin dengan jamu? Apa kata kali ni berpantang dengan vitamin2 Shaklee :) Badan kuat, susu banyak, baby tak banyak ragam.

Artikel Popular

Peluang Menjana Pendapatan 5 Angka Melalui Internet

Peluang Menjana Pendapatan 5 Angka Melalui Internet
Gaji statik, kos sara hidup meningkat. Jom jadi warga Superb Team dengan saya. Sambil-sambil pon boleh dapat Income 5 angka. Kita mampu mengecapi kejayaan!

Nak tahu mengenai apa?