Cerita Tentang Shaklee Ajee

Welcome and thank you for visiting Superb Vitamin here is a place where I share and deliver my thoughts about health, beauty, motivation and natural supplement

Tips dan cara atasi masalah mudah lupa

with 0 Comment

Salam ceria semua pembaca blog Superb Vitamin! Semoga uols semua sihat dan dapat melakukan rutin harian dengan sempurna. Tiada masalah terlupa itu, terlupa ini. Tertinggal hand beg, handphone dan sebagainya. Kalau pelajar pula semoga dapat menjawab segala soalan peperiksaan dengan cemerlang. Ooops! Apa? Ada pelajar yang mengalami sindrom cepat lupa? Kenapa cepat lupa ni? 
vitamin untuk kuatkan daya ingatan


Mungkin kita merasa jengkel ketika situasi lupa atau tidak mampu mengingat sesuatu yang harus kita ucapkan atau sampaikan. Apa yang lebih buruk dari itu perasaan tidak mampu mengingat sesuatu yang kita tahu. Tentu sangat menyebalkan. Jangan biarkan sindrom mudah lupa menganggu hidup kita. Jom kita baca tips dan cara atasi masalah mudah lupa di bawah.

Perkara yang menyebabkan mudah lupa

  • Mengabaikan solat lima waktu : Solat adalah tuntutan agama. Ia wajib dilakukan 5 waktu sehari semalam. Solat juga merupakan tiang agama. Sesiapa yang sering mengabaikan tanggungjawab menunaikan solat seperti mereka mengabaikan keperluan hidupnya. Jika diabaikan bermakna mereka telah lupa kewajiban dan tanggungjawab yang paling penting dalam kehidupan sebagai seorang muslim. Kalaulah aspek yang paling penting ini dilupakan apatah lagi aspek kehidupan yang lain.
  • Sering bercakap bohong : Mereka yang sering berbohong sukar untuk membezakan perkara yang benar dan sebaliknya. Meraka yang suka berbohong bukan sahaja mewarisi penyakit lupa malah akan hilang jati diri.
  • Selalu mungkir janji : Alasan yang diberikan mereka yang selalu mungkir janji adalah lupa. Jadi mereka yang tidak menepati janji secara tidak langsung membawa dirinya ke arah penyakit lupa.
  • Makanan yang shubhah (meragukan) status halal : Kita digalakkan memakan makanan yang bersih, suci dan halal. Kita hendaklah mengelakkan diri daripada memakan makanan yang kotor dan meragukan status kehalalannya. Kerana ia akan mempengaruhi sikap dan minda seseorang itu.

Tips dan cara atasi masalah mudah lupa


Buat catatan atau notis.


Kita catat apa sahaja yang penting dalam nota kecil. Kalau dulu selalu catat nota masa belajar takkan sekarang tak boleh. Sila buat catatan bila hendak membeli belah supaya tidak terbeli barang yang membazir dan tidak perlu. Catatlah perkara penting dan tugasan yang perlu kita selesaikan hari ini supaya kita lebih 'alert' dan tidak kelam kabut nanti. Boleh juga buat catatan di smartphone masing-masing.


Berikan komitmen pada kerja.

Yang ini sangat penting. Berilah komitmen kepada apa sahaja yang kita lakukan. Kalau bekerja lakukan kerja kita dengan sepenuh hati. Jika kita seorang pelajar, belajarlah dengan bersungguh-sungguh. Jadi dahulukan apa yang patut kita dahulukan. Berikan komitmen pada perkara yang diamanahkan kepada kita.


Jaga solat fardhu dan banyakkan amalan kerohanian


Ini amat penting sekali. Bersolatlah di awal waktu dan cukup 5 waktu sehari. Solat melatih kita berdisiplin dan membentuk jati diri kita. Begitu juga dengan amalan kerohanian seperti berzikir, bertahjud,membaca Quran dan sebagainya. Ini semua adalah 'makanan' yang berzat untuk otak kita supaya tidak mudah lupa. Selain itu ia dapat mengelakkan kita mudah hilang arah tujuan. Kita juga akan menjadi lebih fokus dengan apa yang kita sedang lakukan.

Letak barang ditempat yang mudah dilihat.

Kepada yang mudah lupa seperti tertinggal wallet, handphone, beg dan sebagainya bolehlah amalkan tips ini. Letakkan barang di tempat yang senang kita lihat atau tempat yang selalu kita lama berada di situ seperti di meja solek atau di rak buku. Awas! Tak semua barang sesuai dipamerkan . Boleh jugak jadikan ia “fridge magnet” lekat di pintu peti ais. Confirm takkan lupa sebab nampak di mata.


Banyakkan rehat dan jaga tidur.

Banyakkan rehat ini bukan bermakna kena berehat selalu tapi kita mesti dapatkan rehat yang secukupnya. Latihlah diri berdisiplin untuk berehat dan tidur yag cukup setiap hari. Orang dewasa memerlukan 6 jam untuk tidur. Selain itu luangkan masa bersantai tengok tv atau bersiar-siar di taman. Aktiviti seperti ini dapat merehatkan minda kita yang keletihan bekerja. Cas-cas positif dapat dijana ke tubuh badan kita sekaligus memberi tindak balas yang positif kepada otak kita. Otak sihat dapat mengelakkan mudah lupa.

Makan makanan untuk kuatkan ingatan

Makanan untuk kesihatan otak, kuatkan IQ dan macam-macam yang seumpamanya memang bagus untuk perkembangan otak kita. Makan makanan sunnah seperti kismis dan kurma  juga bagus untuk menguatkan daya ingatan kita. Amalan pemakanan vitamin untuk menguatkan daya ingatan dapat membantu gejala mudah lupa. Jom kita lihat apa vitamin atasi masalah mudah lupa ini:

Omega guard

vitamin untuk kuatkan daya ingatan

  • Asid Dokosaheksanoik (DHA) dan Asid Eikosapentanoik (EPA) merupakan asid lemak 3 yang ditemui dalam ikan laut dalam. 
  • DHA dan EPA dipercayai mampu mengurangkan keradangan, menggalakkan fungsi otak, sistem saraf dan fungsi mata yang perlu diperolehi melalui pemakanan.
  • Shaklee OmegaGuard TM merupakan makanan tambahan yang mengandungi minyak ikan. Satu hidangan OmegaGuard TM menyediakan 1000mg asid lemak omega 3 termasuk DHA dan EPA.
  • Dalam bahasa yang mudah pengambilan Omega Guard dapat membantu kita untuk meningkatkan kecerdasan otak, mudah mengingati dan lebih fokus.


B Complex

vitamin untuk kuatkan daya ingatan

  • Sangat penting dalam membantu memetabolismekan karbohidrat, lemak & protein, Anti stress (sebagai penenang).
  • Membantu meninggikan sistem pertahanan badan, menukarkan makanan(glukos) kepada tenaga dan membantu pelajar berfikiran positif sentiasa (mood baik dan ceria) bila kurangnya stress dan mood happy, secara automatik pemikiran & daya menumpuan akan lebih baik. 
  • Vitamin B juga dapat melahirkan wajah yang cantik berseri dan tidak kusam.


Lecithin 

vitamin untuk kuatkan daya ingatan

  • Kolina merupakan satu komponen asetilkolina neurotransmiter yang terlibat dalam penghantaran mesej ke otak dan sistem saraf. Soya lecithin merupakan sumber utama kolina.
  • Lecitin meningkatkan bekalan cholin dan acethylcholine.Acethylcholine penting untuk fungsi otak - berfikir, ingatan, konsentrasi, menentukan kita berdiri, berlari, makan, bercakap, tidur, penghadaman dan lain-lain. 

Sifat lupa itu adalah normal. Perkataan insan itu sendiri membawa maksud lupa. Jadi tidak perlulah susah hati atau bermuram sekiranya kita ini adalah seorang yang mudah lupa. Tetapi janganlah kita berputus asa untuk atasi masalah mudah lupa ni. Marik kita praktikkan tips-tips ini untuk meningkatkan daya ingatan kita.

Segalanya terletak pada diri kita sendiri sama ada mahu melakukannya ataupun tidak. Bak kata pepatah, “ Kalau hendak seribu daya, kalau tak hendak seribu dalih”.

Boleh hubungi saya untuk pembelian Shaklee atau daftar jadi ahli Shaklee di:

♥ Maznifaeza Mustaffa
♥ sms/whatsApp:  016 - 5199271
♥ Fb: www.facebook.com/superbvitamin sila klik LIKE utk info terkini
Setiap pembelian produk shaklee dengan saya anda wajib menerima konsultasi percuma daripada saya.

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

Flickr Images

Like us on Facebook

Facebook

Terima Kasih kerana Sudi membaca!

Agent Shaklee Kawasan Anda

Agent Shaklee Kawasan Anda
Mudah, Cepat dan Pantas

Set Breastfeeding Milk Booster

Set Breastfeeding Milk Booster
Susu pekat, meriah dan menggiurkan. Bayi cepat kenyang dan tidak meragam waktu malam!

Vitamin Untuk Ibu Hamil

Vitamin Untuk Ibu Hamil
Jangan abaikan keperluan vitamin semasa hamil! Ibu sihat, kandungan selamat!

Set Bersalin/ Berpantang Hebat!

Set Bersalin/ Berpantang Hebat!
Nak berpantang tapi tak yakin dengan jamu? Apa kata kali ni berpantang dengan vitamin2 Shaklee :) Badan kuat, susu banyak, baby tak banyak ragam.

Artikel Popular

Peluang Menjana Pendapatan 5 Angka Melalui Internet

Peluang Menjana Pendapatan 5 Angka Melalui Internet
Gaji statik, kos sara hidup meningkat. Jom jadi warga Superb Team dengan saya. Sambil-sambil pon boleh dapat Income 5 angka. Kita mampu mengecapi kejayaan!

Nak tahu mengenai apa?