Cerita Tentang Shaklee Ajee

Welcome and thank you for visiting Superb Vitamin here is a place where I share and deliver my thoughts about health, beauty, motivation and natural supplement

Tips Khas Untuk Ibu Menyusu Bulan Puasa

with 0 Comment

Berpuasa itu Rukun Islam ketiga!

Ramadhan Al Kareem memang ditunggu-tunggu oleh umat Islam. Bulan ini sangat istimewa kepada umat Islam kerana pelbagai ganjaran pahala boleh kita rebut dan nikmati. Umat Islam akan menjalani ibadat puasa selama sebulan, berterawikh di masjid, tadarus Al-Quran dan sebagainya. Tapi bagi ibu menyusu pasti berada dalam keadaan dilema. Kenapa perlu ada perasaan tu? Takut susu kurang? Bimbang badan menjadi lemah dan tidak bermaya jika meneruskan penyusuan? Risau tenaga kurang dan melepek sepanjang hari? 



Ibu menyusu jangan bimbang berduka durja kerana amalan penyusuan susu ibu adalah amalan yang mulia. Berpuasa sememangnya lapar dan dahaga. Belum dengar lagi berita ibu menyusu maut di bulan Ramadhan. Entri kali ini saya ingin berkongsi tips khas untuk ibu menyusu di bulan puasa. Jom kita baca!


Makan 3 kali sehari

Ibu menyusu memerlukan tambahan kalori sehingga 700 kalori sehari. Biarpun berpuasa, kita perlu makan 3 kali sehari iaitu ketika sahur, berbuka dan waktu moreh. 


Makan makanan seimbang


Sewaktu sahur, berbuka dan semasa moreh, pastikan kita mengambil makanan yang seimbang mengikut saranan piramid makanan


Makan kurma



Kurma mengandungi glukosa yang mampu memberikan tenaga segera kepada tubuh. Kurma turut kaya dengan protein, serat, gula, vitamin A dan C serta zat mineral seperti besi, kalsium, sodium dan potassium. Kandungan protein di dalam sebiji kurma adalah di antara 1.8-2.0% manakala kandungan gulanya pula adalah 50-57%. Kita sangat digalakkan untuk memakan tiga hingaa tujuh biji kurma setiap kali waktu makan terutamanya ketika bersahur


Minum air banyak


Jumlah air yang perlu kita ambil setiap hari adalah 3 liter sehari atau lebih. Lebih tepat lagi 1liter untuk setiap 25kg berat badan. Oleh itu, kita digalakkan untuk banyakkan minum air kosong bermula dari waktu berbuka sehingga sahur dan menjelang waktu imsak. Selain air kosong, kita juga boleh ambil jus buahan segar, minuman panas yang memberi tenaga seperti coklat dan susu segar. Air panas dipercayai dapat membantu melancarkan pengeluaran susu ibu.


Kerap menyusu dan mengepam



Lebih kerap bayi menyusu, lebih banyak susu akan dihasilkan. Bagi yang bekerja dan berpisah sementara dengan bayi, kita perlu mengepam payudara kerana semakin banyak susu ibu dikeluarkan, semakin banyak ia dihasilkan. Kebiasaannya susu ibu lebih banyak di awal pagi iaitu ketika waktu sahur.


Kawalan minda


Sentiasa yakin bahawa kita masih boleh meneruskan penyusuan biarpun berpuasa. Jangan sesekali berfikiran bahawa susu ibu berkurangan sehingga tidak cukup untuk keperluan anak. 


Set Mighty Triple Gem

Tips Khas Untuk Ibu Menyusu Bulan Puasa

Anda boleh terus membeli Set ini dengan Shaklee tanpa melalui saya dengan lebih cepat dan mudah. Hanya perlu klik link di bawah:

Set Combo Puasa1
Set Combo Puasa2
Full Set Combo Puasa

Ibu menyusu boleh mengamalkan set ini ketika berpuasa di bulan ramadhan. Rasa gusar nak berpuasa sebab takut tak tahan lapar dan takut production susu merudum kan? Jangan Risau. ESP, Mealshake & PD boleh membantu kita. InsyaAllah ibadah puasa kita akan berjalan lancar.. 

Berpuasa adalah Rukun Islam ketiga dan fardu ke atas setiap muslim. Jadi bukan alasan kita untuk ponteng berpuasa dengan mudah. Cabaran ibu menyusu amatlah mencabar. Walaubagaimanapun ganjaran pahala yang besar Allah berikan kepada ibu yang menyusu ini. Semoga perkongsian ini dapat memberi manfaat kepada ibu menyusu diluar sana. Ingat! Anak kita hanya minum susu ibu dan bukan susu lembu!


Pertanyaan, konsultasi dan pesanan produk boleh hubungi saya di:
Maznifaeza Mustaffa
♥ sms/whatsApp:  016 - 5199271
♥ Fb: www.facebook.com/superbvitamin sila klik LIKE utk info terkini

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

Flickr Images

Like us on Facebook

Facebook

Terima Kasih kerana Sudi membaca!

Agent Shaklee Kawasan Anda

Agent Shaklee Kawasan Anda
Mudah, Cepat dan Pantas

Set Breastfeeding Milk Booster

Set Breastfeeding Milk Booster
Susu pekat, meriah dan menggiurkan. Bayi cepat kenyang dan tidak meragam waktu malam!

Vitamin Untuk Ibu Hamil

Vitamin Untuk Ibu Hamil
Jangan abaikan keperluan vitamin semasa hamil! Ibu sihat, kandungan selamat!

Set Bersalin/ Berpantang Hebat!

Set Bersalin/ Berpantang Hebat!
Nak berpantang tapi tak yakin dengan jamu? Apa kata kali ni berpantang dengan vitamin2 Shaklee :) Badan kuat, susu banyak, baby tak banyak ragam.

Artikel Popular

Peluang Menjana Pendapatan 5 Angka Melalui Internet

Peluang Menjana Pendapatan 5 Angka Melalui Internet
Gaji statik, kos sara hidup meningkat. Jom jadi warga Superb Team dengan saya. Sambil-sambil pon boleh dapat Income 5 angka. Kita mampu mengecapi kejayaan!

Nak tahu mengenai apa?