Cerita Tentang Shaklee Ajee

Welcome and thank you for visiting Superb Vitamin here is a place where I share and deliver my thoughts about health, beauty, motivation and natural supplement

Tips Persediaan Sebelum Bersalin

with 1 comment
Sediakan payung sebelum hujan!

Alhamdulillah hari ini saya meluangkan masa untuk bermanja-manja dengan blog saya ini. Kali ini saya nak kongsikan Tips Persediaan Sebelum Bersalin dengan pembaca blog Superb Vitamin. Kepada mommy2 to be tips ini Insyallah dapat membantu untuk menghadapi saat bersalin dengan perasaan tenang dan indah. Kalau boleh ajak suami uols membaca sekali. Selepas baca harap uols print dan tampal di tempat yang senang nampak. Semoga perkongsian saya kali ini dapat memberi manfaat kepada kita semua.

Set bersalin dan berpantang shaklee

1. Bajet Melahirkan
  • Walaupun anda merancang untuk bersalin normal, tapi anda tetap perlu peruntukkan wang untuk bersalin secara caesarean.
  • Ini penting untuk dilakukan, kerana dikhuatiri anda terpaksa bersalin secara pembedahan, sekiranya ada komplikasi tertentu timbul
2. Lokasi hospital bersalin
  • ini adalah penting kerana, ia dapat memudahkan anda untuk menuju ke sana, apabila tanda-tanda bersalin sudah kelihatan
  • adalah dinasihatkan untuk memilih hospital yang berdekatan dengan kediaman, kerana jika berlaku sebarang komplikasi, anda boleh sampai ke sana dengan segera
  • elakkan memilih hospital yang berada di kawasan sesak dengan lalu lintas
3. Kemudahan hospital
  • kemudahan yang anda perlu beri perhatian ialah, wad bersalin, bilik bayi, bilik ICU untuk ibu, bilik NICU untuk bayi dan peralatan perubatan untuk menghadapi saat kecemasan
  • pastikan semuanya lengkap dan mencukupi untuk rawatan ibu dan anak
  • anda juga perlu tahu, jika hospital tersebut mempunyai sokongan yang lengkap jika bayi dilahirkan pramatang atau lemas sewaktu bersalin
  • Sangat penting untuk memilih hospital yang mempunyai kelengkapan yang mencukupi
4. Kelas antenatal
  • Ia merupakan kelas yang akan memberi pendedahan kepada anda tentang selok belok perihal bersalin dan lain-lain
  • Antara topik yang disentuh, biasanya pemakanan semasa hamil, senaman ibu hamil, pilihan penggunaan ubat tahan sakit, demonstrasi penjagaan bayi baru lahir, penjagaan ibu selepas melahirkan, penyusuan susu ibu dan banyak lagi
  • Sebaik-baiknya, pilih kelas antenatal di hospital yang anda rancang untuk bersalin, kerana anda dapat mengenali doktor pakar perbidanan dan sakit puan, doktor pakar kanak-kanak, doktor pakar bius,  jururawat dan lain-lain lagi
5. Penyusuan susu ibu
  • Buat persediaan secukupnya sejak dari awal kehamilan, sekiranya anda bercadang mahu menyusukan bayi secara eksklusif apabila dia lahir kelak
  • cari sebanyak mungkin maklumat berkaitan penyusuan susu ibu termasuk kesukaran yang mungkin berlaku
  • Paling penting, sebaik bersalin, anda melakukan sentuhan kulit ke kulit dengan bayi dan membiarkan bayi mencari puting untuk menyusu bagi merangsang rooting reflex memandangkan dia sememangnya mempunyai naluri hisapan yang kuat
  • Penyusuan dalam tempoh satu jam pertama selepas kelahiran sangat penting kerana ia dapat menyalurkan kolostrum yang menjadi imunisasi semula jadi pertama kepada bayi
  • Malahan, ia juga membantu merangsang proses penghasilan susu ibu secara berterusan
6. Kehamilan berisiko caesarean
  • terdapat beberapa faktor yang boleh menyebabkan anda bersalin secara caesarean
  • contohnya, proses kelahiran terbantut setelah tiada kemajuan pembesaran saiz serviks biarpun dibantu dengan ubat penguat kontraksi, janin mengalami masalah antaranya bekalan oksigen tergendala, tali pusat terhimpit sehingga mengakibatkan bekalan darah dari uri ke bayi menurun, saiz badan bayi terlalu besar jika dibandingkan dengan tulang pinggul anda, kedudukan bayi songsang, serta terdapat jangkitan pada anda seperti herpes genitalia yang boleh memudaratkan bayi semasa proses kelahiran
7. Selusuh
  • Amalan menggunakan selusuh sebaik-baiknya menggunakan ayat-ayat Al-Quran dan doa-doa tertentu kepada Allah swt agar anda diberi kekuatan sepanjang proses kelahiran 
  • Ayat-ayat dan doa-doa terpilih berkenaan boleh dibacakan sama ada pada air, minyak, buah kurma
  • Sebaik-baiknya, air selusuh yang disediakan oleh suami
8. Kelengkapan ibu
  • Semakin menghampiri waktu bersalin, anda sudah pun siap menyediakan barangan kelengkapan untuk di bawa ke hospital
  • Antaranya, pakaian untuk pulang ke rumah setelah dibenarkan keluar dari hospital, beberapa helai coli menyusu, pad payudara dan seluar dalam pakai buang, kain batik, stoking dan selipar serta alatan mandi, tuala mandi, tuala wanita dan lain-lain yang perlu.
  • Paling penting, adalah kad pengenalan anda dan kad pemeriksaan kesihatan ibu hamil
9. Kelengkapan bayi
  • Pakaian bayi berlengan panjang serta seluarnya, topi, sarung tangan dan sarung kaki, kain bedung dan selimut, lampin bayi untuk dibawa ke hospital.
  • Untuk kelengkapan selepas keluar dari hospital, beberapa helai baju berlengan panjang dan seluar panjang, baju berlengan pendek dan seluar pendek serta sarung tangan dan sarung kaki, termasuklah bedak, losyen, syampu, sabun mandian, minyak bayi, minyak telon, kapas muka, tisu basah dan sebagainya.
10. Kelengkapan ayah
  • persediaan snek dan minuman berkhasiat yang dibekalkan tentu sahaja dia tidak perlu meninggalkan bilik bersalin
Set bersalin dan berpantang shaklee



11. Persediaan berpantang
  • Untuk kelancaran proses berpantang, anda perlu menyediakan kelengkapan yang perlu dan mencukupi.
  • Sediakan siapa yang menjadi tukang urut yang mahir dalam kerja-kerja mengurut wanita selepas bersalin serta batu tungku, bagi membolehkan anda bertungku nanti.
  • Untuk set bersalin, pilihan yang terbaik adalah, anda mendapatkan pandangan daripada mereka yang berpengalaman sebelum memilih set bersalin yang sesuai dengan keperluan diri anda.
12. Rehat yang cukup
  • Pastikan anda mendapat rehat yang mencukupi sebelum melahirkan
  • Makan makanan yang berkhasiat untuk anda dan bayi dalam kandungan dan pastikan perut anda terisi sebelum proses kelahiran bagi mengekalkan stamina semasa bersalin.
  • Jika anda kurang selera, jangan paksa makan, tapi makanlah sedikit dengan kerap
13. Gembira dan Tenang
  • Emosi yang tenang dan bahagia merupakan rangsangan kepada pembinaan otak seterusnya kelahiran bayi yang sihat,terangsang, pintar dan cerdas.
  • Perasaan gembira dan bahagia atas kurniaan zuriat yang bakal lahir mesti ditunjukkan dengan banyak melakukan sujud syukur pada Yang Maha Esa
14. Ingat Allah s.w.t
  • Banyak mengingati Allah s.w.t dengan memohon ampun dan taubat supaya Allah s.w.t akan mengampunkan segala dosa yang telah dilakukan selama ini dan seterusnya membersihkan hati daripada perasaan tidak baik.
  • Perbanyakkan amal ibadat seperti sembahyang sunat, puasa sunat terutama hari isnin dan khamis serta melakukan kebajikan
15. Doa dan amalan semasa bersalin
  • amalan berzikir dan banyak berdoa amat digalakkan
  • amalan ini bagus kerana ia dapat mententeramkan fikiran dan dapat memupuk kesabaran ketika menghadapi kesakitan melahirkan anak nanti.
  • Antara surah yang baik untuk diamalkan; Surah Al-Fatihah, ayat kursi, surah maryam, surah al-anbiya ayat 87 (doa nabi yunus), ayat 20 surah ‘Abasa, ayat 35 surah Al-Ahqaaf, ayat 46 surah An-Naziat dan Surah An-Nahl: ayat 78-80
16. Tanda kelahiran
  • ketahui tanda-tanda awal kelahiran supaya anda lebih bersedia.
  • antara tanda-tanda awal kelahiran ialah:
a. Berlaku kontraksi dan terdapat sedikit darah keluar dari faraj. Kontraksi boleh berlaku secara tiba-tiba
b. Cirit-birit dan diikuti dengan rasa memulas pada bahagian perut
c. Sakit belakang yang agak teruk dan tidak menentu
d. Sengal di bawah perut seperti senggugut
e. Cairan amniotik atau air ketuban keluar sedikit demi sedikit
f. Kontraksi berlaku semakin kerap
  • Info: Waktu kelahiran; tempoh masa melahirkan biasanya dibahagikan kepada tiga tahap. Ia biasanya akan berlaku dalam tempoh 12 hingga 16 jam bagi ibu yang baru pertama kali hamil dan kurang 12 jam bagi yang sudah berpengalaman.
17. Tahap pertama
Kelahiran bermula:
  • rasa sakit pada bahagian belakang akibat aktiviti pengecutan rahim dan pengembangan serviks
  • rasa sakit ini akan beralih ke hadapan sehingga bahagian bawah abdomen (rongga perut)
  • keadaan ini berlaku dalam tempoh tertentu dan sakit makin bertambah setiap kali berlakunya kontraksi
  • tanda-tanda, akan keluarnya mukus yang bercampur darah dari faraj
  • ini adalah disebabkan mukus mula memenuhi srviks
18. Tahap kedua
  • serviks terbuka sepenuhnya dan air ketuban keluar dengan banyak akibat pundi ketuban pecah
  • Doktor atau bidan akan memerhatikan pundi kencing anda supaya tidak mengembung kerana boleh menghalang kepala bayi daripada turun
  • semasa proses kelahiran, anda perlu baring pada posisi yang sesuai sambil meneran sekuat hati apabila kecutan rahim sampai ke puncaknya
  • pada ketikan ini, kepala bayi sudah berada pada perineum dan bahagian dubur mulai mengembang
  • tugas yang paling kritikal pada tahap kedua ialah untuk mengelak perineum terkoyak
19. Tahap ketiga
a. proses pengeluaran uri dan selaput ketuban
  • uri biasanya cepat lekang, ia akan mengambil masa dua hingga lima minit selepas bayi lahir
  • selepas ia lekang sepenuhnya, doktor akan menggunakan sebelah tangan untuk menolak rahim yang mengecut ke arat pusat, manakala tangan satu lagi akan memegang tali pusat ke atas untuk meringankan berat uri yang keluar
b. proses menghentikan pendarahan dan menjamin pengecutan serta penarikan rahim dengan sempurna
20. Urutan perineum dan episiotomi
  • urutan perineum biasanya urutan yang dipraktikkan oleh wanita hamil di kawasan faraj sebagai persediaan untuk bersalin
  • urutan dilakukan untuk mengurangkan risiko perineum daripada terkoyak ketika kelahiran berlaku
  • episiotomi biasanya dilakukan oleh doktor dengan menggunting sedikit faraj untuk memudahkan laluan bayi
  • tidak semua wanita hamil memerlukan episiotomi kecuali pada kes-kes tertentu seperti kandungan sulung, sebelum prosedur vakum atau forsep dan juga kelahiran songsang
Kepada ibu-ibu yang sedang mencari  set bersalin dan berpantang yang sesuai, saya amat mengesyorkan untuk bersalin dan berpantang dengan Shaklee. Jemput klik Set bersalin dan berpantang shaklee  

Tips Persediaan Sebelum Bersalin


Pembelian dan konsultasi produk boleh hubungi saya di:
Maznifaeza Mustaffa
♥ sms/whatsApp:  016 - 5199271
♥ Fb: www.facebook.com/superbvitamin sila klik LIKE utk info terkini

Apakah Kepentingan CoQ Health Plus Shaklee Untuk Diri Kita

with 0 Comment

Jaga kesihatan kita dari usia muda


Salam Bahagia semua pembaca blog Superb Vitamin. Entri yang nak saya kongsikan kali ini sedikit serius. Taklah serius sangat. Kena baca sampai habis dulu. Semoga hari ini kalian dapat pertambahan ilmu baru iaitu Kepentingan CoQ10 dalam badan kita.

Apa Itu CoQ10?
Koenzim Q10 (CoQ10) ialah sejenis jisim yang menyerupai vitamin dijumpai di dalam setiap sel dalam badan manusia. CoQ10 adalah perlu untuk mengeluarkan tenaga di peringkat selular. Para saintis mendapati jantung kita mengandungi 10 kali lebih banyak CoQ10 berbanding mana-mana organ lain dalam badan. Ini kerana jantung kita adalah organ yang paling kuat bekerja sebab ia berdegup kira-kira 100,000 kali sehari. Tidak ada satu degupan pun boleh berlaku tanpa wujudnya tenaga.


Menjana tenaga yang banyak tidak menjadi masalah semasa kita masih muda. Badan dapat mengeluarkan semua CoQ10 yang diperlukan oleh jantung, tetapi apabila kita semakin tua, badan akan mengeluarkan semakin sedikit CoQ10. Pada peringkat umur 50-an atau 60-an, jantung kita akan mengalami kebuluran tenaga. Sebaik sahaja keadaan ini berlaku, jantung tidak lagi mampu bekerja dengan cekap serta tidak berupaya untuk menyampaikan semua oksigen dan nutrien yang diperlukan oleh organ dan tisu di seluruh badan. Akibatnya, kita akan berasa letih dan tidak bermaya. 





Simptom kekurangan CoQ10:

  • Kegagalan jantung kongesif
  • Tekanan darah tinggi
  • Angin
  • Stroke
  • Kekurangan tenaga
  • Lemah system imunisasi
  • Cardiac Arrhythmias
  • Gingivitis

Sebenarnya dalam badan kita menghasilkan CoQ10 sendiri tetapi akan semakin berkurangan dengan peningkatan umur. Lagipun agak sukar untuk mendapatkan CoQ10 secukupnya daripada diet harian kita. Tindakan alternatif adalah amalan pemakanan COQHealth Plus Shaklee.

Apakah kepentingan CoQ Health Plus Shaklee untuk diri kita?



Selain daripada untuk kesihatan jantung COQHealth  juga bagus untuk diabetes, kanser, kesihatan gigi, kesihatan mental, pengurangan berat badan, kesuburan untuk lelaki dan cholesterol drug.

1. Kesihatan Jantung:

  • Berperanan untuk merawat dan mencegah penyakit kardiovaskular termasuklah atherosclerosis (arteri tersumbat)
  • Mengurangkan kekerapan angina episodes dan menguatkan otot jantung.
  • Meningkatkan kualiti hidup bagi mereka yang mengalami kegaglan jantung kongesif
  • Berpotensi untuk merendahkan tekanan darah secara semulajadi

2. Untuk Kanser:

Doktor menggunakan Co-Q10 untuk merawat kanser payudara dan berperanan untuk menyokong kesihatan pesakita yang menjalani kimoterapi.


3. Untuk Diabetes:

Co-Q10 membantu untuk memperkayakan pengeluaran insulin.

4. Untuk kesihatan gigi:

Digunakan untuk membantu merawat symptom muscular dystrophy dan penyakit gusi.
 

5. Kesihatan Mental:

Kajian menunjukkan ada perubahan yang baik bagi pesakit Parkinson yang menggunakan supplemen CoQ10.


6. Untuk Pengurangan Berat:

Kajian yang dilakukan oleh beberapa saintis yang Co-Q10 membantu untuk turunka berat badan. Kajian menunjukkan kira-kira berkurangan 50% apabila pesakit obesity menggunakan Coenzyme Q10 dalam tubuh badan. 


7. Kesuburan Lelaki:

CoQ10 membantu untuk meningkatkan jumlah sperma dan meningkatkan kadar pensenyawaan.


8. Untuk Ubat Kolestrol (cholesterol drug):

CoQ10 boleh membantu melindungi kesan sampingan pengambilan ubat seperti beta blockers dan antipsychotics. Tetapi pengambilan lebihan drugs boleh mengganggu sintesis Coenzyme Q10. 

Orang kata sediakan payung sebelum hujan. Jangan tunggu sakit baru nak amalkan supplement atau vitamin. Bila dah sakit kenalah jumpa doktor. Ingat!!! Jagalah kesihatan kita dari usia muda. Jaga pemakanan kita. Lakukan gaya hidup sihat. Rajin bersenam dan bersukan. Dengan izin Allah kita akan dapat menikmati sepanjang hayat hidup kita dengan lebih bermakna. Insyallah.

Pertanyaan, konsultasi dan pesanan produk boleh hubungi saya di:
Maznifaeza Mustaffa
♥ sms/whatsApp:  016 - 5199271
♥ Fb: www.facebook.com/superbvitamin sila klik LIKE utk info terkini

Kenapa Pengambilan Vitamin Tidak Memberi Kesan?

with 0 Comment
Dapatkan panduan yang betul
Jangan cepat menunding jari mencari kesalahan orang lain. Sebelum menyalahkan orang lain, kita perlu muhasabah diri kita dulu. Kenal kelemahan kita. Apa sikap kita yang negatif. Cukupkah tindakan positif kita. Kena selidiki keseluruhan apa yang menyebabkan sesuatu masalah itu terjadi. Bukan main semborono sahaja meletakkan kesalahan kepada pihak lain demi menutup kelemahan diri kita.
amalkan vitamin dalam kehidupan seharian

Begitu jugalah dengan pengambilan vitamin dalam kehidupan seharian. Memang benar kita akan berasa kecewa bila kita dapati pengambilan vitamin tidak memberi impak positif pada diri kita. Seolah-olah tiada perbezaan positif yang ketara dapat kita nikmati. Lantas kita cepat menuduh vitamin tidak berkesan dengan kita. Vitamin ini tak bagus. Aaargh! Memang senangkan menjatuhkan hukum tanpa usul periksa kan kan?
Jangan salahkan vitamin kalau vitamin itu sudah menjalani pelbagai ujian klinikal dan saringan sebelum ia dibenarkan penjualannya kepada kita. Kenapa tidak? Sebab itu kita kena lihat semula cara kita makan vitamin atau lebih mudah kita semak balik life style kita macam mana. Kalau ada salah diri sendiri pon rasa tak puas ati. Susah gitu tau. 
Ada beberapa faktor yang menyebabkan pengambilan vitamin tidak memberi kesan kepada tubuh seseorang itu. Faktor-faktor tersebut adalah seperti berikut:

Pengambilan air kosong
  • Pengambilan air kosong dipandang remeh. Ramai yg lebih gemar minum air manis atau yg berwarna. Tapi kita lupa yg air manis boleh meningkatkan kepekatan darah dan menyebabknan kegemukan. Kita digalakkan minum air putih 3 liter sehari. Bagi membantu penyerapan vitamin dengan lebih baik. Air putih penting untuk pastikan detokfikasi berjalan lancar supaya toksin dapat dikeluarkan daripada badan. Air merupakan bahan asas paling utama untuk aktiviti enzim dan kawalan suhu badan, membolehkan darah menghantar oksigen dan nutrien kepada sel ke seluruh badan. Kekurangan air akan menjejaskan semua proses ini dan khasiat makanan mungkin tidak dapat diagihkan dengan baik ke seluruh badan. 
  • Makan Vitamin secara banyak dan sekaligus pada satu masa. Tujuannya takut terlepas makan vitamin yang lain. Ini boleh meningkatkan kepekatan darah pada masa tertentu,lebih-lebih lagi sebalum tidur. Sedangkan pada masa yang sama anda kurang ambil air putih bagi membantu penyerapan khasiat vitamin yang telah anda ambil. Bila membeli vitamin dapatkan jadual pengambilan vitamin yang sesuai daripada Perunding Kesihatan. Cuba agihkan pengambilan vitamin mengikut keperluan dan kesesuaian supaya kepekatan darah kita tak meningkat secara mendadak pada satu2 masa. Dalam masa kita juga membantu agar buah pinggan tak terbeban dalam memproses nutrien dalam badan. Makin kurang air, makin terbeban ginjal kita untuk memproses.
  • Pengambilan Kafein. Pengambilan minuman berkafein boleh ganggu penyerapan nutrisi vitamin yang diambil. Bila mengambil dengan kuantiti yang banyak dan berterusan boleh menyebabkan pembaziran pada khasiat vitamin yang diambil dan kerosakan pada vitamin.
  • Pengambilan Vitamin bersama ubat. Bagi kita yang masih dalam pengawasan doktor dan bercadang mengambil vitamin pada masa yang sama, elakkan mengambil kedua-duamya secara serentak. Kerana ia boleh menimbulkan kecelaruan dalam tubuh dan boleh menyebabkan gangguan pada penyerapan yang baik untuk kedua-duanya. sekiranya anda mengambil  vitamin dan ubat, jarakkan pengambilan ubat atau vitamin 2 @ 3 jam.
  • Tidak konsisten dalam pengambilan Vitamin. Ni kalau rasa nak, makan, kalau malas tak nak makan. Ada juga yang berhenti separuh jalan bila lihat tiada kesannya. Harus faham, kesan suplemen ke atas tubuh kita adalah perlahan-lahan.Ramai orang yang tidak penah mengambil suplemen sebelum ini akan mengalami Healing Crisis selepas mengambil Suplemen Shaklee semulajadi. Jangan risau ia adalah positif kerana badan kita dalam proses pemulihan. Berikan masa pada tubuh anda 3-6 bulan untuk benar-benar merasai keberkesannya. Ikuti peraturan dalam pengambilan suplemen dan minum air 3 Liter sehari.
  • Pantang larang makan vitamin. Ada jugak yg tak ikut pantang larang atau cara makan vitamin tu sendiri. Contohnya multivitamin Vitalea tak boleh diambil bersama dengan susu sebab multivitamin yg lengkap dengan zat besi kalau diambil bersama dengan susu akan menyebabkan gangguan pada penyerapan zat besi. Kan rugi? Contoh lain, vitamin E tak boleh diambil dengan alfalfa sebab kalau diambil dengan alfalfa akan mengganggu penyerapan Vitamin E. So kalau dah dimaklumkan apa yg boleh dan tidak, elokla ikut.
Oleh itu, bagi mendapat kesan pengambilan vitamin secara optimum, cuba elakkan perkara seperti yang tersebut. Jangan main makan sahaja vitamin ni. Kena ada ilmunya.  Yang paling penting dapatkan vitamin daripada pengamal vitamin yang betul. Kita kena dapat cara panduan dan aturan amalan vitamin yang betul untuk mendapat kesan optimumnya. Bukan makan, pakai dan buang. Rugi dan tak berbaloi.

Jadi jika uols nak amalkan vitamin dalam kehidupan seharian bolehlah berurusan dengan saya. Insyallah saya akan guide uols. Everything all in. Bagi saya kepuasan melihat orang lain gembira adalah saat yang paling bahagia daripada menjual semata-mata. Nak dapat konsultasi lengkap dan berterusan kenalah beli vitamin shaklee dengan saya! Sayang uols!
Pertanyaan, konsultasi dan pesanan produk boleh hubungi saya di:
Maznifaeza Mustaffa
♥ sms/whatsApp:  016 - 5199271
♥ Fb: www.facebook.com/superbvitamin sila klik LIKE utk info terkini

Marhalah Kehamilan Saya: Jangan Biarkan HB Rendah Semasa Hamil

with 0 Comment

Episod Kelima

Salam semua mommy preggy. Apa khabar? Bayi dalam kandungan sihat ke? Saya harap mommy-mommy sihat sejahtera dan seronok menjalani tempoh mengandung ini. Nikmatilah dengan perasaan yang gembira. Jangan lupa ini adalah anugerah Allah untuk kita meneruskan legasi ummat Muhammad SAW.

Vitalea Shaklee atasi HB Rendah Semasa Hamil


Hari ini barulah dapat update segmen Marhalah Kehamilan Saya. Kali ini saya nak berkongsi bahaya HB rendah semasa hamil. Di Malaysia, antara masalah yang dihadapi ibu hamil selain masalah diabetes atau tekanan darah tinggi adalah masalah hemoglobin rendah (HB low). Alhamdulillah sejak saya mengamalkan set vitamin ibu hamil shaklee hb saya sentiasa stabil. Paras normal hemoglobin bagi wanita adalah di antara 11.5 hinga 16.5g/dL

Apakah HB Rendah / Anemia?

Anemia adalah satu situasi di mana kepekatan darah merah adalah kurang daripada biasa. Dalam istilah perubatan, ianya dikatakan sebagai kurang dari paras normal 9mg peratus hemoglobin.

Punca HB Rendah


Ada beberapa sebab terjadinya masalah ini ketika hamil. antaranya ialah:
  • Ibu kurang mengambil sumber zat besi seperti kerang dan daging
  • Ibu yang kerap hamil 
  • pendarahan dari faraj atau buasir
  • lain-lain penyakit seperti pendarahan, barah atau jangkitan kuman

Tanda-tanda Pesakit Menghidapi HB Rendah

  • Kulitnya kelihatan pucat
  • Rasa mahu pitam apabila mahu bangun
  • Rasa cepat letih dan lesu
  • Cepat mengah
  • Jantung cepat berdebar-debar

Akibat daripada HB Rendah

  • Mungkin mengalami keguguran
  • Anak yang dilahirkan tidak cukup bulan/berat
  • Mengalami tumpah darah ketika bersalin (paling bahaya) - boleh bawa maut
  • Mudah mendapat penyakit lemah jantung
  • Anak mati dalam perut
Sebenarnya ramai ibu mengandung mengalami kekurangan zat besi yg sgt penting untuk pembentukan Hb ini. Kekurangan ini  berpunca akibat pengambilan nutrisi harian yang tidak atau kurang mengandungi zat besi.

Apabila anemia melampau berlaku (iron deficiency anemia), rawatan biasanya merangkumi dos terapi 200mg zat besi setiap hari, bergantung kepada kekerapan anemia tersebut. Rawatan yang bersesuaian akan diberikan oleh doktor sekiranya ibu hamil disahkan anemik!

Untuk mencegah kekurangan zat besi (iron deficiency), sekurang-kurangnya 30mg suplemen zat besi (iron supplement as ferrous fumarate) disarankan tatkala hamil. Suplemen ini akan diberikan oleh doktor, diperolehi dari suplemen harian atau diet harian (sumber makanan semulajadi) kita.

Mujur  Shaklee ada menghasilkan  multivitamin yang kaya dan dilengkapi dengan zat besi. Ya nama multivitamin itu ialah Vitalea. Pengambilan suplemen 2 biji Shaklee Vitalea Iron Formula sangat-sangat membantu menangani masalah anemia (low Hb) ketika hamil ini.

Vitalea Shaklee atasi HB Rendah Semasa Hamil

Apa yang uniknya Vitalea shaklee???

  • Tablet disaluti spirulina, sangat larut dalam air dan mudah berintegrasi dengan protein untuk penyerapan maksimum di usus kecil
  • The best multivitamin dalam 'Public Interest' tahun 2000. 
  • Ujian klinikal menunjukkan pengambilan vitalea selama setahun boleh mengurangkan risiko jatuh sakit sebanyak 65%
  • Disokong oleh 7 kajian klinikal
  • Teknologi salutan mikro membantu dalam pembebasan segera di dalam perut untuk meningkatkan penyerapan asid folik dan vitamin B penting yang membantu menghasilkan dan memelihara sel-sel baru
  • Menjalani lebih daripada 340 ujian kawalan mutu untuk memastikan ketulenan dan potensi produk..
Biasanya apabila ibu hamil buat monthly check up, klinik akan bekalkan dengan vitamin obimin. Obimin merupakan vitamin yg memang lengkap dgn zat besi. Tapi saya  tak makan obimin ini. Saya lebih rela memilih untuk mengambil vitalea daripada obimin. Kenapa? 
Ini jawapannya...

Vitalea Shaklee atasi HB Rendah Semasa Hamil

Semoga perkongsian saya kali ini  dapat memberi manfaat kepada ibu hamil. Nantikan segmen ini di episod seterusnya. Jaga diri dan jaga bayi dalam perut tu. Love you all mommies!

Sebelum entri ini berakhir, jom saya belanja video 2 minit kisah kisah ibu hamil yang kuat tak reti duduk diam! Jom kita tonton. Jemput klik video di bawah

Ibu Hamil Kuat Boleh Naik Flight & Panjat Candi Borobudur! Fuyooo! from iReach HD on Vimeo.

Untuk ibu-ibu hamil yang ingin mencari vitamin ibu mengandung bolehlah klik di sini.

Pertanyaan, konsultasi dan pesanan produk boleh hubungi saya di:
Maznifaeza Mustaffa
♥ sms/whatsApp:  016 - 5199271
♥ Fb: www.facebook.com/superbvitamin sila klik LIKE utk info terkini

Coq Health Plus Shaklee Vitamin Kesuburan Suami Isteri

with 0 Comment
Vitamin untuk cepat dapat zuriat

Hahahaha. Saya ada cerita best untuk dikongsikan. Perkara yang baik jangan kita rahsiakan. Supaya orang lain pun dapat manfaat dan kita juga boleh dapat pahala. Betul tak?

Tahun lepas Shaklee ada mengeluarkan product baru iaitu Coq Health Plus yang  mengandungi Co-enzyme Q10, Vitamin E dan ekstract daripada Tea Hijau untuk penjagaan kesihatan jantung. Boleh baca perincian Coq Health Plus (klik sini). Rupanya kebaikan Coq Health Shaklee ini bukan untuk jantung sahaja, tapi ia boleh bertindak sebagai vitamin kesuburan suami isteri. Wow! Wonderfull! Macam mana tu? 

Testimoni Coq Health Plus Shaklee untuk kesuburan lelaki

Kesuburan Isteri 

Faktor yang boleh menjadi pergantungan utama telur wanita pada CoQ10 ialah untuk tenaga. Proses pengeluaran telur, ovulasi dan perkembangan embrio di kalangan wanita mengambil sejumlah tenaga dan memerlukan CoQ10 yang merupakan sumber utama tenaga untuk penguncupan otot dan pengeluaran protein.Semakin meningkat usia, badan menghasilkan kurang CoQ10 sekali gus menjejaskan kesuburan kita.
Teori ini disokong oleh penemuan positif dalam penyelidikan di Kanada pada tahun 2009 yang telah menunjukkan subjek kumpulan ujian diberikan suplemen CoQ10 menghasilkan lebih banyak dan lebih baik telur yang berkualiti, mencatatkan kadar kehamilan yang tinggi dan kelahiran anak-anak yang lebih ramai daripada orang-orang yang tidak menerima CoQ10.
Kesuburan Suami
Kesuburan lelaki juga dipengaruhi oleh tenaga yang menurun akibat protein membentuk sebahagian besar sel-sel sperma dan bergantung kepada CoQ10. Kajian menunjukkan bahawa punca utama kemandulan lelaki termasuk jumlah sperma yang rendah dan kualiti sperma yang kurang. Sperma yang baik ialah sperma yang mempunyai antioksidan yang tinggi.  Enzim CoQ10 dapat menghasilkan antioksidan yang kuat dan bermanfaat untuk kesuburan.
Coq Health Plus Shaklee Vitamin Kesuburan Suami Isteri
Fungsi antioksidan adalah melindungi telur dan sel sperma daripada kerosakan oksidatif yang membawa kepada kematian sel. CoQ10dapat meningkatkan kedua-dua air mani dan sel sperma dan meningkatkan pergerakan sperma.
Jika dalam entri sebelum ini menyatakan Vitamin Kesuburan Shaklee untuk lelaki ialah Vitamin E dan Zinc Complex, kini bolehlah replace vitamin E dengan Coq Health Shaklee Plus. Ini kerana Coq Health Plus Shaklee berbeza dengan jenama lain. Coq Health Plus Shaklee turut mengandungi vitamin E denganGreen Tea Extract. Kombinasi CoQ10 & Vita-E dipercayai untuk mengukuhkan keupayaan antioksidan yang terdapat didalam Vita E kerana CoQ10 membantu mengitar & menjana semula Vitamin E, untuk memberikan perlindungan antioksidan berterusan terhadap sel-sel tubuh.
Ekstrak Teh Hijau pula mengandungi procyanidins yang telah ditemui dan dapat membantu menyokong kesihatan endothelium (lapisan tisu antara kapilari darah  dan jantung) CoQ10 berasal daripada sumber semulajadi daripada yis yang ditapai yang terdapat pada masa kini, yang sumbernya telah diuji & diyakini ramai secara meluas mempunyai kualiti yang tinggi dalam sumber boiketersediaan CoQ10nya. Tanpa gluten.

Coq Health Plus Shaklee untuk kesuburan lelaki

Untuk pasangan suami isteri yang berusaha untuk mendapatkan zuriat bolehlah mengamalkan Coq Health Plus dengan set vitamin kesuburannya (sila klik). Sebagai manusia biasa kita mestilah berusaha ke arah mendapatkan zuriat. Jika diizinkan Allah pasti ada rezeki untuk kita menimang cahaya mata. Apapun rezeki itu hak Allah. Kita hanya berusaha. Perancangan Allah itu memang terbaik untuk kita. La Tahzan!

Jom tengok testimoni di bawah:
Coq Health Plus Shaklee Vitamin Kesuburan Suami Isteri

Coq Health Plus Shaklee Vitamin Kesuburan Suami Isteri

Pertanyaan, konsultasi dan pesanan produk boleh hubungi saya di:
Maznifaeza Mustaffa
♥ sms/whatsApp:  016 - 5199271
♥ Fb: www.facebook.com/superbvitamin sila klik LIKE utk info terkini

Popular Posts

Flickr Images

Like us on Facebook

Facebook

Terima Kasih kerana Sudi membaca!

Agent Shaklee Kawasan Anda

Agent Shaklee Kawasan Anda
Mudah, Cepat dan Pantas

Promosi September 2016

Promosi September 2016
Jangan lepaskan peluang ini

Superb and Hot!

Superb and Hot!
Set Eu-Four Pack memang terbaik untuk wanita bekerjaya!

Set Breastfeeding Milk Booster

Set Breastfeeding Milk Booster
Susu pekat, meriah dan menggiurkan. Bayi cepat kenyang dan tidak meragam waktu malam!

Vitamin Untuk Ibu Hamil

Vitamin Untuk Ibu Hamil
Jangan abaikan keperluan vitamin semasa hamil! Ibu sihat, kandungan selamat!

Set Bersalin/ Berpantang Hebat!

Set Bersalin/ Berpantang Hebat!
Nak berpantang tapi tak yakin dengan jamu? Apa kata kali ni berpantang dengan vitamin2 Shaklee :) Badan kuat, susu banyak, baby tak banyak ragam.

Artikel Popular

Peluang Menjana Pendapatan 5 Angka Melalui Internet

Peluang Menjana Pendapatan 5 Angka Melalui Internet
Gaji statik, kos sara hidup meningkat. Jom jadi warga Superb Team dengan saya. Sambil-sambil pon boleh dapat Income 5 angka. Kita mampu mengecapi kejayaan!

Nak tahu mengenai apa?