Cerita Tentang Shaklee Ajee

Welcome and thank you for visiting Superb Vitamin here is a place where I share and deliver my thoughts about health, beauty, motivation and natural supplement

Marhalah Kehamilan Saya: Adakah Rasa Loya, Mual dan Mabuk Merbahaya Untuk Ibu Hamil?

with 1 comment
Episod kedua

Bertemu lagi kita dalam segmen Marhalah Kehamilan Saya episod kedua. Hari ini saya berkesempatan untuk mencoretkan sedikit cerita yang boleh dikongsikan bersama pembaca setia blog Superb Vitamin. Saya baru sahaja melewati minggu ke 13 hamil dan akan masuk ke minggu ke 14.

Baru-baru ini saya telah berkunjung ke Klinik Ajwa di Seksyen 7 Shah Alam untuk mengetahui keadaan kandungan saya. Alhamdulillah bersyukur kepada Allah SAW semuanya berkedaan seperti yang dikehendaki. Pembesaran janin  amat baik dan mengikut seperti yang dijangkakan. Jantung kandungan pun berdegup dengan stabil.

atasi morning sickness dengan peppermint ginger plus shaklee


Minggu ini saya mengalami alahan yang sangat teruk. Asyik berangin sahaja badan ni. Loya-loya usah cakapla. Hilang selera makan. Kalau makan pun sejam nanti pasti muntah. Saya kehilangan kudrat. Lemah tidak bermaya. Apapun saya mengagahkan diri untuk makan apa sahaja yang lalu dimakan demi untuk mendapat sedikit tenaga dan kesihatan bayi dalam kandungan.

Saya pun tak tahu kenapa kehamilan kali ini begitu teruk ragamnya. Sebelum ini saya tidaklah mengalami pengalaman seteruk ini semasa mengandungkan anak pertama dan kedua. Ini bukan lagi dinamakan morning sickness lagi. Kalau dulu saya alami sedikit sahaja ragam di waktu pagi. Tapi kali ini lain. Sepanjang waktu. Betulah orang kata lain mengandung lain ragamnya. Adakah mommy-mommy juga pernah mempunyai pengalaman macam saya ni?


atasi morning sickness dengan peppermint ginger plus shaklee
Laksa menjadi favourite saya masa hamil kali ni
Saya berasa sangat risau dengan keadaan ini. Lantas saya pergi ke Klinik Ajwa untuk membuat pemeriksaan dan scan kandungan. Beberapa soalan saya dilayan dengan baik oleh Doktor Dayang. Jom kita baca apa soalan yang saya tanya tu di bawah:


Kenapa saya rasa loya?
Sebenarnya, rasa loya,mual,mabuk adalah petanda baik. Ia menunjukkan paras hormon kehamilan kita adalah tinggi. Ia keluar dalam kuantiti yang banyak sehingga plasenta kita mengambil alih kerja untuk mengekal dan menyuburkan bayi dalam kandungan.

Berapa lama rasa loya ni baru hilang?
Tidak lama. Apabila dah masuk 14 minggu mengandung InsyaAllah kita dah sihat dan berseri-seri seperti ibu hamil yang lain. Masa ni mesti rasa tak sabar nak tunggu baby tendang-tendang :)

Boleh jejaskan pembesaran bayi tak?
Ia tidak menjejaskan. Dengan syarat makanan dan minuman cukup untuk bayi dan ibu. Tapi kalau kandungan atau ibu hamil tidak ambil nutrisi secukupnya ia akan menyebabkan pertumbuhan otot dan saraf bayi mungkin terganggu. Jangan lupa makan folic asid ye!

Cara nak atasi ?
Boleh cuba amalkant petua dan cara amalan orang-orang terdahulu. Kaau tak berkesan juga oleh cuba supplemen semulajadi Shaklee kerana ia dah berjaya bantu ramai ibu hamil yang terpaksa melalui pelbagai ragam masa mengandung ni.  Untuk atasi masalah ini saya amalkan Peppermint Ginger Plus Shaklee. 

 Adakah Rasa Loya, Mual dan Mabuk Merbahaya Untuk Ibu Hamil

Kebaikan Peppermint Ginger Plus Shaklee
  • Membantu dalam proses penghadaman
  • Membantu mengurangkan mabuk laut/darat atau morning sickness
  • Membantu mengurangkan sakit gastrik, pedih hulu hati, cirit-birit
  • Membantu mengurangkan kesan sampingan daripada kimoterapi (muntah, hilang selera makan)
  • Merangsang pengeluaran peluh - mengurangkan risiko demam akibat selsema
  • Membantu menajamkan pemikiran agar lebih fokus
  • Merangsang rembesan enzim Salvia untuk mencernakan makanan
  • Melegakan sakit perut
  • Mengurangkan sakit senggugut
  • Membantu mengurangkan loya atau mual akibat morning sicknesss
  • Mengurangkan rasa loya dan ingin muntah selepas pembedahan
  • Membantu menghilangkan kembung perut
  • Melegakan kesakitan perut
  • Membantu mengurangkan masalah alergi pada saluran usus
  • Melegakan masalah pencernaan
  • Mengurangkan kesakitan akibat haid seperti senggugut
  • Merangsangkan rembesan jus gastrik untuk pencernaan
  • Membantu memberikan peredaran tenaga di dalam badan
Sekali lagi saya ingin mengingatkan ibu-ibu mengandung supaya sentiasa mengekalkan keperluan nutrisi dalam badan kita dengan cukup. Jangan abaikan keperluan ini. Ibu kekal bertenaga dan anak yang dikandung pun membesar dengan sempurna. Insyallah.

Untuk ibu-ibu hamil yang ingin mencari vitamin ibu mengandung bolehlah klik di sini.

Pertanyaan, konsultasi dan pesanan produk boleh hubungi saya di:
Maznifaeza Mustaffa
♥ sms/whatsApp:  016 - 5199271
♥ Fb: www.facebook.com/superbvitamin sila klik LIKE utk info terkini





Stress Punca Tidak Subur

with 0 Comment
Urus stress secara bijak!

Memang suatu yang normal apabila pasangan bertahun-tahun berkahwin mengalami tekanan perasaan apabila gagal hamil. Keadaan akan menjadi lebih buruk apabila mendapat tekanan daripada kaum keluarga dan masyarakat. Masyarakat hanya tahu mencemuh tetapi amat jarang nak bagi 'solution'. Siapa yang tak nak zuriat kan? Yang penting jangan putus asa. Cubalah berikhtiar dan berdoa kepada Allah.

Formula khas Shaklee untuk vitamin kesuburan


Salah satu punca tidak subur ialah stress. Selalu stress. Stress melampau. Trend masa kini ramai wanita berkerjaya yang memegang jawatan-jawatan penting dalam sesuatu organisasi. Setiap hari berdepan dengan pelbagai situasi mencabar. Keadaan ini akan menimbulkan stress atau tekanan yang akan memburukkan lagi masalah kesuburan wanita.

Tahap stress yang melampau kepada wanita akan menyebabkan hormon tidak dikeluarkan dengan baik dan seterusnya gagal mengeluarkan telur dari ovari. Keadaan ini dinamakan stress-induced anavulation. Jika kitar haid tidak mengalami ovulasi, bermakna tiada ovum dikeluarkan dan tidak dapat disenyawakan. Hamil adalah sesuatu yang mustahil.

Stress akan mempengaruhi bahagian otak yang dikenali sebagai hipotalamus yang memainkan peranan dalam penghasilan hormon-hormon gonad. Stress juga didapati mempengaruhi sistem imunisasi yang akan mengganggu proses awal kehamilan.


Formula khas Shaklee untuk vitamin kesuburan

Stress juga akan mengganggu emosi pasangan sama ada lelaki atau perempuan. Ia akan mengurangkan rasa ghairah terhadap aktiviti seks sehingga jarang berlakunya kekerapan berjima' yang menyebabkan terbantutnya peluang untuk hamil.

Tips bagi memperkukuhkan kesuburan bagi pasangan berkahwin:

  • Urus stress secara bijak dengan pergi bercuti ke tempat peranginan yang sesuai bila anda mula merancang untuk mengandung.
  • Nikmatilah hubungan kelamin dengan tenang tanpa perlu memikirkan sangat tentang keinginan untuk menimang zuriat buat sementara waktu.
  • Solat hajat, terdapat amalan-amalan dan zikir-zikir khusus untuk memudahkan anda menimang cahaya mata.
  • Dapatkan berat badan ideal dengan diet seimbang dan senaman
  • Amalkan diet sihat - diet seimbang, makan banyak sayur - sayuran dan buah - buahan setiap hari, kawal pengambilan daging ayam atau ternakan yang disuntik. Cuba beralih kepada ayam organik
  • Amalkan pengambilan makanan yang mempunyai pelbagai vitamin

Formula khas Shaklee untuk vitamin kesuburan adalah seperti di bawah. Jemput klik:

Set vitamin kesuburan wanita
Set vitamin kesuburan lelaki

Pertanyaan, konsultasi dan pesanan produk boleh hubungi saya di:
Maznifaeza Mustaffa
♥ sms/whatsApp:  016 - 5199271
♥ Fb: www.facebook.com/superbvitamin sila klik LIKE utk info terkini

Cinch Shake Shaklee Membantu Kurus dengan Lebih Berkesan

with 1 comment
Set Diet Basic dengan Cinch Shake Shaklee

Lumrah dunia bila cerita bab kurus, turun berat berkilo-kilo, ramai yang teruja nak tahu apa rahsianya. Baik yang solo, berkahwin dan ibu menyusu memang mengidamkan badan kurus, ramping dan langsing. Siapa yang tak mahu kuruskan? Wanita mahu pun lelaki memang mengidamkan bentuk badan kurus sepanjang zaman. Awas! Pastikan kita mengamalkan program diet yang betul untuk mencapai kurus yang sihat. 

Langsing dan Ramping Dengan Cinch Shake


Shaklee ada vitamin yang boleh membantu anda untuk mengurangkan berat badan secara ideal. Tapi apa yang penting, kita haruslah berdisiplin dalam menjaga pemakanan, minum air 3L sehari (ini sememangnya keperluan asas setiap manusia, juga membantu untuk membakar lemak ) dan untuk mendapat kesan yang cepat.


3 cara untuk menurunkan berat badan dengan Shaklee


Pertama: Detox

Detox adalah proses membersihkan usus dimana segala toksin, lemak dan lendir yang melekat di dinding usus dikeluarkan melalui pembuangan air besar. Selepas dinding usus kita bersih, baru badan kita dapat menyerap nutrien pada tahap optimum.

Untuk detox vitamin yang sesuai adalah Herb-lax atau Alfalfa. Bagi mereka yang tidak mengalami masalah sembelit boleh cuba Alfalfa. Herb-lax pula sesuai untuk mereka yang mengalami masalah sembelit. Saya tidak menggalakkan Herb-lax diambil oleh ibu yang menyusu kerana bimbang akan memberi kesan cirit birit kepada anak.


Kedua: Memecahkan Lemak

Proses memecahkan lemak boleh dilakukan dengan mengambil Lecithin atau Omega Guard. Lecitin dinamakan “pengemulsi semulajadi” kerana ia mempunyai kesan melekat pada lemak, dalam perkataan ringkasnya, ia menyebabkan lemak itu terapung di dalam darah, dan seterusnya mencegah lemak daripada melekat pada dinding membran. Lecithin tak boleh dihasilkan oleh badan tetapi ianya sangat diperlukan oleh badan.

Walau apa jua supplemen yang kita makan untuk kurus, kita wajib menjaga pemakanan seharian. Jangan makan sesuka hati. Kurangkan lemak dan minyak serta rajin bersenam dan banyakkan minum air. Sekurang-kurangnya 3L sehari.


Ketiga: Membina Otot dengan Protin

Protin sangat diperlukan untuk membantu meningkatkan metabolisme tubuh, perkembangan otot, mengawal nafsu makan dan menjaga otot bebas lemak. Kajian menunjukkan protin dapat membakar kalori sampai sebanyak 35%.


Kenapa perlu mengambil protin? Untuk menguraikan lemak daripada badan, otot diperlukan untuk menggantikan ruangan yang kosong itu bagi mengelakkan kulit kelihatan tidak bermaya, lembik dan kusam. Pastikan protin terkandung dalam setiap makanan jika kita sedang berdiet. Contoh makanan yg kaya protin ialah kacang soya, ikan, telur, hasil tenusu, kekacang, avokado, ayam, dan tauhu,

Untuk protin terbaik, saya cadangkan Cinch Shake Shaklee. Cinch Shake Shaklee membantu kurus dengan lebih berkesan. Ibu yang menyusukan anak tidak digalakkan ambil Cinch Shake ni, tetapi gantikan ia dengan ESP/ MealShake (ESP juga membantu mempercepatkan penghasilan susu badan)


Langsing dan Ramping Dengan Cinch Shake


Mari kita mengenali keistimewaan Cinch Shake Shaklee ini:
  • Memberikan khasiat seperti satu hidangan tetapi dengan rasa santapan manis
  • Mengandungi Cinch Pro iaitu suatu campuran protin eksklusif diperkaya dengan asid amino leusina
  • Diperkaya dengan Leucine™ untuk memelihara otot
  • Terdapat 24 gram protin dalam setiap sajian
  • Mempunyai kandungan serat yang tinggi iaitu 6 gram dalam setiap sajian
  • Nilai glisemia yang rendah untuk mengekalkan paras gula dalam darah yang normal dan mengekalkan tenaga
  • Memberi 35% atau lebih Nilai Harian (Daily Value) bagi 21 vitamin dan mineral yang penting
  • Tiada perisa, pewarna atau pemanis buatan
  • Soya bukan GMO

Pertanyaan, konsultasi dan pesanan produk boleh hubungi saya di:
Maznifaeza Mustaffa
♥ sms/whatsApp:  016 - 5199271
♥ Fb: www.facebook.com/superbvitamin sila klik LIKE utk info terkini

Mencegah Pneumokokal dengan Shaklee

with 0 Comment
Pneumokokal ancam kanak-kanak

Saya dah lama nak bercerita tentang ni. Bulan lepas semasa saya menemani anak sulung saya Irfan bersunat di sebuah klinik saya terbaca artikel mengenai penyakit ini di dinding klinik. Ejaan dan bunyinya sangat pelik. Saya memang tak pernah dengar mengenai penyakit ini. Memang kekurangan info mengenainya. Awas! Penyakit ini amat merbahaya kepada kanak-kanak. Tetapi baru-baru ni anak kawan saya disahkan mengidap penyakit ini. Lantas terus saya updet entri mengenai pneumokokal dan cara pencegahannya.


cegah kanak-kanak dari pneumokokal


Mungkin ramai pernah mendengar perkataan pneumokokal, namun tidak semua yang tahu apa pneu- mokokal itu sebenarnya. Ramai yang kurang prihatin terhadap masalah penyakit penyakit berjangkit di kalangan kanak-kanak. Antara penyakit berjangkit dan kematian utama di kalangan kanak-kanak yang semakin disedari di seluruh dunia ialah pneumokokal (PnD).


Apa itu jangkitan Pneumokokal?

Penyakit pneumokokal adalah disebabkan oleh sejenis kuman bakteria yang biasa menyebabkan jangkitan pada tekak dan telinga. Ia boleh menyebabkan jangkitan yang lebih serius seperti jangkitan paru-paru dan radang selaput otak.


Anggaran yang dibuat Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) itu turut mendapati, setiap tahun penyakit itu menyebabkan kematian lebih sejuta kanak-kanak berusia lima tahun ke bawah di negara membangun.

Bakteria s. pneumoniae menyebabkan penyakit yang mengancam nyawa seperti pneumonia, meningitis dan bakteremia (keracunan darah) dan juga otitis media (jangkitan bahagian tengah telinga).

Jemput baca kisah sedih ini di sini. 

Apakah yang menyebabkan jangkitan Pneumokokal?

Kuman penyebab penyakit ini ialah Streptococcal pneumoniae atau Pneumokokus yang terdapat dalam lapisan hidung dan tekak orang yang sihat (pembawa kuman). Kuman ini boleh merebak melalui batuk dan orang yang berada di persekitaran secara langsung.



cegah kanak-kanak dari pneumokokal
Gambaran X-ray yang menunjukkan paru-paru yang mengalami pneumonia.
Dianggarkan kira-kira 60 peratus kanak-kanak tadika dan prasekolah juga menjadi pembawa bakteria pneumokokus yang boleh disebarkan kepada kanak-kanak lain dalam pergaulan harian di tadika atau taman asuhan.

Lagi kisah bahayanya pneumococcal di sini. 

Apakah ada vaksin dan bagaimana ia diberikan?

Vaksin terdahulu ialah pneumococcal polysaccharide vaccine (PPV) yang mengandungi 23 antigen pada lapisan yang telah ditulenkan. Vaksin yang terbaru ialah pneumococcal conjugate vaccine (PCV) yang telah diubahsuai dengan menggabungkan 7 lapisan kapsul polisakarida yang telah ditulenkan dan setiap satunya digabungkan dengan toksin difteria yang telah di nyah aktifkan, untuk mempertingkatkan keberkesanan vaksin ini. Polisakarida adalah kandungan gula kompleks yang merupakan sebahagian daripada kuman bakteria itu sendiri. Vaksin ini harus diberikan melalui suntikan ke dalam otot. 



cegah kanak-kanak dari pneumokokal

PCV boleh diberikan pada usia 2, 4 dan 6 bulan, manakala dos ke 4 diberikan pada usia antara 12 hingga 15 bulan. PCV atau PPV boleh diberikan kepada kanak- kanak berusia 2 hingga 5 tahun.

Siapa yang patut menerima vaksin ini?

Ibubapa boleh memilih untuk memberi vaksin ini kepada bayi-bayi mereka yang sihat. Vaksin ini adalah disarankan untuk kanak-kanak yang mengalami daya tahan badan yang lemah termasuklah mereka yang telah menjalani pembedahan pembuangan limpa atas sebab-sebab tertentu, contohnya seperti pesakit Talasemia 


Mencegah pneumokokal dengan Shaklee

Sebagai ibubapa kita boleh mencegah pneumokokal dengan meningkatkan tahap imunisasi anak kita. Anak-anak saya dari umur 1 tahun lagi telah diberi vitamin shaklee seperti Nutriferon, Omega Guard, Chewable Vita C dan Meal Shakes Shaklee bagi memelihara kesihatan mereka. Ini hanya sebagai langkah-langkah pencegahan atau menambah sistem imun mereka dari peringkat awal. Jadi, apa yang perlu kita buat ialah jaga pemakanan mereka serta cegah awal penyakit-penyakit biasa atau berjangkit ini dari awal.


cegah kanak-kanak dari pneumokokal

Jemput baca kebaikan dan keistimewaan vitamin ini:

Nutriferon
Omega Guard
Chewable Vita C
Meal Shakes


Pertanyaan, konsultasi dan pesanan produk boleh hubungi saya di:
Maznifaeza Mustaffa
♥ sms/whatsApp:  016 - 5199271

♥ Fb: www.facebook.com/superbvitamin sila klik LIKE utk info terkini

Marhalah Kehamilan Saya : Peringkat Awal Kehamilan Trimester 1

with 1 comment
Episod Pertama

Marhalah kehamilan saya set Eu Four Pack Plus Shaklee
Assalamualaikum dan salam ceria semua. Kita hanya merancang tapi tuhan yang menentukan segalanya. Alhamdulillah dengan segala rezeki yang kita perolehi sekarang. Jika kita sedang menerima dugaannya anggaplah ini semua dugaan dan cabaran untuk kita mendapat nikmat rezeki yang lain. Cumanya kita kena sentiasa redha dan berusaha untuk keluar daripada masalah yang belenggu. Di sebalik kesulitan itu ada rahmat yang tersembunyi. Percayalah!

Kali ini ada cerita best yang nak saya sharingkan kepada uols semua. Eksklusif tau! Hanya terdapat di blog ni sahaja.... Jeng! Jeng! Jeng! Apa yang eksklusif sangat tu? Mulai hari ini saya akan buat satu segmen baru iaitu "Marhalah Kehamilan Saya". Hahahaha. Best tak? Saya akan berkongsi pengalaman hamil saya kali ini bersama Shaklee dengan uols semua!

Saya kini sedang hamil anak ketiga dan kandungan baru berusia 12 minggu. Alhamdulillah syukur sangat. Tidak saya sangka akan mengandung sekali lagi. Saya pernah mengalami keguguran 11 minggu kandungan pada April yang lalu. Memang sangat sedih dan terkilan. Apapun saya tetap redha dengan perancangan Allah untuk saya.


Marhalah kehamilan saya set Eu Four Pack Plus Shaklee


Pengalaman mengandung kali ini sangat mencabar. Saya betul-betul rasa lemah badan, tak bermaya dan sering loya. Nak buat rutin harian pun tak larat. Menyedari kepentingan kesihatan ibu dan kandungan penting pada peringkat awal trimester pertama, saya telah mengamalkan set Eu Four Pack Plus Shaklee. Pada peringkat awal ni kesihatan dan pemakanan amat penting bagi seorang ibu hamil. Maklumlah benih baru nak bercambah. Mesti ditatang bagai minyak yang penuh.

Peringkat awal mengandung ni saya telah mengamalkan set Eu Four Pack Plus. Nak tahu apa keistimewaannya? Jom saya terangkan..


Vitamin C
Vitamin C tidak boleh dihasilkan oleh tubuh kita. Jadi, kita kena dapatkan dari sumber luar. Vitamin C dapat mempertingkatkan sistem imun badan. Sistem imun yang kuat dapat menjadi benteng supaya kita tidak mudah dijangkiti penyakit. Kalau nak tau, sebiji vitamin C shaklee 500g adalah bersamaan dengan 6 1/2 biji buah oren tau! Sanggup ke nak makan sampai sebanyak tu sehari? sebiji buah oren navel (yg jenis manis tu..) RM1 jugak saya tengok kat pasaraya. Uniknya vitamin C Shaklee pula ia berteknologi pelepasan bermasa. Maksudnya 100mg vitamin c dilepaskan ke dalam tubuh setiap jam. Ini kerana, vitamin C adalah sejenis vitamin larut air dan mudah musnah. Kalau semua vitamin C tu terus dilepaskan waktu kita makan vitamin tu, badan kita tak dapat khasiat vitamin C tu sepenuhnya sepanjang hari.

B kompleks
B kompleks juga adalah vitamin jenis larut air dan mudah musnah akibat stress, pencemaran dan sebagainya. Mengapa kita perlukan b kompleks dalam menu harian? B kompleks terdiri daripada kumpulan lapan (8) vitamin B iaitu thiamin (B-1), riboflavin (B-2),niacin (B-3), pantothenic acid (B-5), pyridoxine (B-6), folic acid (B-9) and cobalamin (B-12) dan Biotin. Secara umumnya, B kompleks meningkatkan metabolisme badan, menukarkan gula kepada tenaga, menstabilkan hormon dan penting untuk kesihatan saraf. Dengan kata lain, B kompleks dapatmengurangkan stress, meningkatkan daya fikiran,  membuat wajah berseri-seri. Kalau nak tau, riboflavin dalam B kompleks lah yang memberikan warna kuning fluorescent pada urin dan susu ibu. 


Vitalea
Vitalea adalah multivitamin yang lengkap dengan semua vitamin dan mineral yang diperlukan oleh tubuh, diformulasi dengan zat besi. Apakah beza Vitalea dengan multivitamin biasa?
Kemajuan Saintifik - Disokong oleh tujuh kajian klinikal.
Mengandungi Sistem Penyerapan Bioaktif -Teknologi salutan mikro membantu dalam pembebasan segera di dalam perut untuk meningkatkan penyerapan asid folik dan vitamin B penting yang membantu menghasilkan dan memelihara sel-sel baru. 
Kualiti yang luar biasa - Lebih daripada 340 ujian kualiti dilakukan setiap kali Vita-Lea dihasilkan.


Selain itu, Vitalea turut dilengkapi dengan zat besi. Apakah kepentingan zat besi, terutama bagi ibu menyusu? 
Bagi ibu yang telah datang menstrual, ibu akan kehilangan zat besi sebanyak 15%. Secara tak langsung, kandungan zat besi dalam susu ibu juga akan menyusut. Zat besi adalah sangat penting untuk perkembangan fizikal dan mental kanak-kanak yang sihat. Pastikan ibu-ibu tidak memandang remeh pengambilan zat besi, terutama apabila bayi berumur 6 bulan ke atas. 

Pengambilan dengan Vitamin C dapat membantu penyerapan zat besi yang optimum! Namun, elakkan pengambilan dengan susu atau ostematrix kerana kalsium dapat mengganggu penyerapan zat besi (vitalea).

Ostematrix
Ostematrix mengandungi kalsium, magnesium dan vitamin D. Kalsium semata-mata tidak mampu dimanfaatkan oleh tubuh tanpa magnesium dan vitamin D yang mencukupi. Ia ibarat batu-bata tanpa simen..  Begitu juga kalsium. Walau sebanyak mana anda consume kalsium, ia tak berguna selagi mana tidak diiringi dengan magnesium dan vitamin D sebagai pelengkap. Bagi yang telah mencuba Ostematrix sahaja tahu keberkesanannya mengatasi keletihan, cramp, kebas-kebas, sembelit dan banyak lagi. Bagi ibu yang menyusu, pengambilan Ostematrix terbukti dapat membantu penghasilan susu ibu, provided konsep asas penyusuan (supply vs demand) dipatuhi dan ikut je saranan & tips daripada kami. 

Ostematrix adalah terbaik diambil sebelum tidur kerana penyerapannya adalah optimum sewaktu kita tidur kerana kurang kehilangan air. 

Energizing Soy Protein (ESP)
ESP mengandungi semua asid amino yang diperlukan oleh badan. Merupakan non-GMO soya iaitu pembersihan soya tidak dilakukan dengan alkohol. Ia mengenyangkan dan merupakan sumber pemberi tenaga yang segera. Ianya sangat penting untuk membina dan memperbaharui se-sel tisu, hormon dan enzim di dalam tubuh. 

Sangat diperlukan oleh wanita yang mengandung dan menyusukan anak. Penting untuk pembentukan kuku, rambut dan kulit. Protein yang berkualiti sangat membantu pertumbuhan yang baik. Ianya juga dikatakan kunci untuk melawan penyakit. ESP juga memberi ibu tenaga di mana bagi mereka yang mengalami morning sickness yang agak teruk. Ia juga memelihara dan mengelakkan janin menjadi cacat. Selain itu, protein ini juga membantu membekalkan asid amino yang bertindak membentuk otot dan organ bayi. Keperluan protein sewaktu mengandung perlulah mencukupi bagi membantu pertumbuhan plasenta, uterus, penghasilan susu dan untuk membantu aliran darah ibu yang bertambah. Keperluan protein ini semakin penting ketika memasuki trimester ke 3 bagi membantu memaksimumkan pertumbuhan fetus.

 Peringkat Awal Kehamilan Trimester 1

Jadi memang saya berharap dan berdoa sangat kepada Allah supaya permudahkan marhalah hamil 9 bulan ini. Saya nak enjoy dan menikmati rezeki Allah ini dengan kesihatan yang sihat.  Harap-harap tiada alahan, tiada aksi muntah awal pagi or menjelang petang, tak stress, HB stabil, sihat dan bertenaga memang akan buat diri rasa sangat enjoy waktu hamil. Semua ibu pastinya nak keadaan yang sihat walafiat cergas dan bertenaga sepanjang hamil  ni kan? 

Ibu hamil jom ceriakan marhalah kehamilan uols dengan set Eu Four Pack Plus Shaklee!
Okay sampai sini dulu.. Nantikan siri kedua yek!


Pertanyaan, konsultasi dan pesanan produk boleh hubungi saya di:
Maznifaeza Mustaffa
♥ sms/whatsApp:  016 - 5199271
♥ Fb: www.facebook.com/superbvitamin sila klik LIKE utk info terkini

Kegagalan Penyusuan Efektif, Susu Ibu Dipersalahkan

with 3 comments
Dapatkan ilmu penyusuan susu ibu yang betul

Salam semua mommy dan mommy to be sekalian. Semoga berada dalam radar keredhaan Allah hendaknya. Entri saya kali ini nak bercerita mengenai isu kegagalan penyusuan efektif, susu ibu dipersalahkan. Saban hari saya sentiasa menerima mesej keluhan daripada para ibu mengenai susu yang sedikit, semakin berkurangan dan sebagainya.  Nak nak lagi seorang ibu yang bekerjaya. Seringkali memberi alasan faktor kerja menyebabkan mereka gagal dalam menjayakan penyususan efektif.

menjayakan penyusuan susu ibu


Kenapa ramai yang gagal dalam penyusuan? Tak dapat menyusu sehingga 2 tahun? Ramai juga yang tak dapat memberikan susu ibu sepenuhnya kepada bayi? Bercerai susu terlalu awal walaupun bayi belum masuk 6 bulan? Betul ke susu tiada? 

Penyusuan susu ibu tidak mudah seperti yang disangka. Perlukan pengorbanan, ketabahan dan kesabaran yang tinggi. Jika ia nya sangat mudah, mustahil ganjarannya sangat besar di sisi Allah. Jika hikmah penyusuan susu ibu tidak banyak, mustahil susu ibu diberi galakan oleh Al-quran.

Cabaran setiap orang tak akan sama. Ada yang susunya sedikit. Ada yang bayinya cerewet. Ada yang fizikalnya agak bermasalah.. Belum termasuk lagi tentang melecet, perlu bangun malam, komitmen mengepam jika bekerja dan banyak lagi.


Orang kata kalau kita gagal dalam satu perkara yang kita lakukan tu bermakna kita kekurangan ilmu. Nak menjayakan penyusuan efektif sehingga anak berusia 2 tahun kenalah dapatkan ilmu penyusuan susu ibu yang betul. Jangan main hentam kromo je. Jangan malu bertanya kepada mereka yang arif dalam penyusuan susu ibu. Uols boleh bertanya saya kerana saya berpengalaman selama 2 tahun lebih menyusukan anak saya Ilmuna Izzahra. Chewah! Naik lif tekan sendiri nampak! :)

Jika ada persediaan mental sejak mengandung, niat murni nak menyusukan bayi sepenuhnya, pasti segalanya lebih mudah. Tapi jangan biarkan persediaan mental dan niat sahaja tanpa bekalan ilmu tentang penyusuan. Timba ilmu tentang penyusuan dari awal, sebelum lahirnya bayi ke dunia. 

menjayakan penyusuan susu ibu


“Semua haiwan menyusukan anak mereka dengan susu sendiri. Bayi manusia juga sepatutnya disusukan dengan susu ibu sendiri kerana apa yang bayi perlukan terkandung dalam susu ibu,” kata Timbalan Ketua Jabatan Obstetrik dan Ginekologi (II) Hospital Kuala Lumpur, Dr. Noor Haliza Yusoff.

Menurutnya, berbanding susu formula yang diperbuat daripada susu lembu, komposisi zatnya sama sekali tidak sama walaupun ada pihak yang mendakwa ia lebih kurang sama dengan susu ibu. “Tiada susu formula yang boleh menyerupai susu ibu. Itu keajaiban susu ibu dan ia dinamik. Komposisi zat yang terkandung dalam susu ibu pada waktu pagi, tengah hari dan malam adalah berlainan.
Kegagalan memberikan penyusuan efektif menyebabkan bayi tidak dapat membesar dengan baik dan mungkin susu ibu pula yang dipersalahkan. Penyusuan tidak efektif dan ditambah pula dengan teknik yang tidak betul menyebabkan luka puting, bengkak susu dan sebagainya membuatkan sesetengah ibu serik untuk memberikan susu badan.

Jom kita baca tips menjayakan penyusuan susu ibu


Bayi sejak lahir hingga 6 bulan
  • Susukan bayi anda sebaik sahaja menerimanya. Inilah masanya untuk bayi anda belajar latching buat kali pertama. 
  • Di awal kelahiran antara tempoh 0-5hari bayi biasanya menerima kolustrum iaitu susu likat berwarna kuning sebagai antibodi. Jangan panik jika tidak keluar susu putih seperti ibu yang telah sedia menyusu kerana ianya normal dan ianya mencukupi untuk bayi anda. Kolustrum yang dikeluarkan hasil marmet iaitu perahan tangan atau hasil pam hendaklah dihabiskan oleh bayi. Jangan buang! Suap gunakan sudu ke mulut bayi.
  • Kejutkan bayi anda dari tidur setiap 2jam. Ianya juga penting untuk membantu bayi kekal aktif dan dapat melawan jaundis sekiranya ada.
  • Selepas pengeluaran kolustrum selesai, barulah susu putih akan keluar dalam bentuk hindmilk dan foremilk. Hindmilk lebih pekat dan berlemak berbanding foremilk.
  • Harus diingatkan, bayi menangis bukan kerana dia kelaparan sahaja tapi kerana faktor lain seperti penyesuaian diri dan mungkin juga sakit tali pusat yang sedang mengecut. Pada masa ini ibu dan bayi masih sama-sama belajar untuk menyusukan dan disusukan. Pastikan ibu dan bayi berada pada posisi yang betul untuk mengelakkan kemelecetan. 
  • Stok susu bagi ibu yang akan bekerja boleh mula disimpan sebaik sahaja susu putih telah keluar. Eloklah sekiranya tidak dibazirkan begitu sahaja terutamanya jika ibu akan bekerja.
  • Para ibu dinasihatkan untuk minum air panas yang disuamkan dalam tempoh 3-5minit sekurang-kurangnya secawan setiap satu jam. Elakkan ais terutamanya untuk 3bulan pertama dan teruskan jika anda yakin ianya tidak mengganggu production susu.
  • Bagi ibu yang telah mula bekerja, pastikan anda konsisten mengepam sekurang-kurangnya 3kali sepanjang masa bekerja dan konsisten membuat stok susu pada sebelah malamnya sambil tandem nursing bayi anda. Teruskan power pumping selama 2tahun supaya risiko low production dapat dikurangkan.

Bayi 6 bulan ke atas
  • Bayi yang berusia 6bulan ke atas sudah boleh diberi makanan tambahan. Sekiranya para ibu memilih untuk terus menyusukan sahaja, tahniah! Bukanlah satu kewajipan untuk memberi bayi anda makan sebaik sahaja bayi berusia 6bulan.
  • Bayi yang diberi makan tetapi masih mengekalkan susu ibu sepenuhnya dipanggil Fully Breast Feed atau FBF.
  • Mulakan suapan sebulan yang pertama dengan memberi puri buah-buahan untuk sekali sehari biasanya pada waktu makan tengah hari. Puri tidak perlu dicampur dengan apa-apa bahan lain seperti bubur dan susu ibu. Boleh mulakan dengan epal, carrot, pear, pisang, avocado (lecek sahaja), labu, brokoli, celery dan sebagainya dengan cara mengukus dan diblendkan sehingga hancur. 
  • Jika bayi anda belum bersedia, jangan paksa. Elakkan dari beri nestum segera. Homemade pilihan terbaik.
  • Sebulan kedua, boleh mula memberi bubur bercampur puri tersebut dan bayi anda pasti sukakannya.  
  • 2 minggu berikutnya, Perlahan-lahan perkenalkan bayi anda dengan ikan isi putih dan bilis, ayam, sayur dan daging. Nasi, sayur, ayam dan daging masih perlu dikisar halus supaya bayi tidak tercekik. Isi ikan perlu dihancurkan. spaghetti yang direbus hingga lembut juga boleh. Begitu juga dengan mee suah. Roti dan biskut tanpa krim juga baik untuk bayi anda. 
  • Perkenalkan bayi anda kepada pelbagai jenis sayuran, buahan dan daging. Ini baik untuk mengelakkan bayi anda dari menjadi seorang picky-eater.
  • Ketika bayi berusia hampir 12 bulan, boleh mula berikan nasi yang dihancurkan atau dilenyek tanpa perlu diblend.

menjayakan penyusuan susu ibu

Bayi 1 tahun ke atas
  • Bayi berusia satu tahun ke atas sebaiknya masih menjadikan susu ibu sebagai pilihan terbaik kepada bayi anda. Bagaimanapun, bayi boleh mula diajar untuk minum fresh milk. Adalah didapati bahawa fresh milk lebih baik untuk diberikan berbanding susu formula kerana tidak melalui proses yang lama dan panjang. Expired date nya juga lebih pendek. Antara susu fresh terbaik adalah susu kambing.
  • Jus buah-buahan juga telah boleh diperkenalkan pada masa ini. Sebaiknya homemade jika beli yang di pasaraya, pastikan kandungan gula tidak terlalu tinggi bagi bayi.
  • Tambahan perasa sebaiknya dielakkan.

Nak seribu daya tak nak seribu dalih. Semuanya terletak pada diri kita. Ibu perlu tabah dan bertekad untuk berjaya dalam penyusuan efektif. Anak kita sihat, pahala pun dapat kita perolehi! Jemput baca panduan membekalkan susu EBM ke pusat asuhan atau nursery di sini.

Your Trusted Shaklee Independent Distributor-Specialize in Breastfeeding. Boleh hubungi saya di:
Maznifaeza Mustaffa
♥ sms/whatsApp:  016 - 5199271
♥ Fb: www.facebook.com/superbvitamin sila klik LIKE utk info terkini

Merawat Batuk dan Selsema Anak Kesayangan Kita dengan Shaklee

with 3 comments

Cegah batuk dan selsema!



Hati mana yang tak runsing bila melihat anak kesayangan kita sering batuk-batuk dan selsema. Tak boleh tidur dibuatnya. Kesian melihatnya bila asyik batuk sahaja terutama ketika waktu malam.  Kalau dibiarkan boleh melarat menjadi batuk berkahak dan demam. Kadang-kadang kalau dah teruk sangat terpaksalah mendapatkan rawatan dengan doktor. 



kebaikan vitamin kanak-kanak shaklee



Walau bagaimanapun, penggunaan ubat batuk untuk kanak-kanak berumur lebih 2 tahun tetap kurang digalakkan kerana :

  • Demam, batuk atau selsema sering disebabkan oleh jangkitan virus.Anak akan beransur pulih dengan sendiri berdasarkan ANTIBODI dan tidak perlu ubat-ubatan. 
  • Apa yang diperlukan oleh anak ialah rehat dan pengambilan air yang secukupnya.

Kesan buruk yang berlaku akibat pengambilan ubat batuk dan selsema ialah sawan, peningkatan kadar denyutan jantung, menurunkan paras kesedaran dan kematian mengejut. Kanak-kanak yang kurang 2 tahun TIDAK digalakkan untuk mengambil antihistamine kerana fungsi organ yang belum berkembang dan belum matang sepenuhnya.

Sepatutnya anak yang masih kecil tidak didedahkan dengan banyak ubat. Jika anak sering demam, batuk dan selsema kita sebagai ibu bapa hendaklah cari alternatif lain untuk menguatkan antibodi mereka. Kanak-kanak memang mempunyai sistem imuniti badan melawan penyakit yang lemah dan belum matang. Kita patut mencontohi ibu di dalam video di bawah ini. Jom kita tonton apa kisahnya....




Sebenarnya agak susah bagi doktor untuk mencadangkan ubat yang sesuai untuk kanak-kanak yang mengalami batuk dan selsema. Antara sebabnya:
  • Sekiranya jangkitan yang disebabkan virus,antibiotik tidak sesuai kerana ia dicipta untuk membunuh bakteria..
  • Antiviral pula memang dicipta untuk membunuh virus tetapi ada kesan sampingan yang merbahaya.Jadi ia tidak diluluskan sebagai ubat untuk merawat gejala selsema batuk ini.
  • Nasal Spray pun tidak sepatutnya diberikan kepada kanak-kanak
  • Ubat batuk pula sebenarnya tidak sesuai untuk kanak-kanak especially yang Berumur 2 tahun kebawah.Sememangnya ada kajian menunjukkan ia gagal menyembuhkan batuk kanak-kanak.



Batuk dan selsema ialah satu gejala yang dihasilkan oleh sistem imunisasi badan kita iaitu salur pernafasan hidung dan tekak dijangkiti oleh virus penyebab selsema.Umumnya kita akan cuba menentang virus selsema ni dan gejala ini akan dialami dalam 5-7 hari. Sebenarnya batuk dan selsema ni tak boleh sembuh dengan pengambilan ubat. Doktor biasanya akan bagi ubat untuk kita berehat dan pulihkan sistem imunisasi badan kita.


Namun sebagai ibu bapa kita perlu menanamkan konsep 'prevention is better than cure' untuk anak-anak. Kita perlu memastikan anak kesayangan kita mendapat nutrisi yang cukup dan lengkap. Sebelum melarat kita boleh merawat batuk dan selsema anak kesayangan kita dengan Shaklee. Bagaimana Shaklee boleh membantu? Jom kita baca seterusnya.  


Omega Guard 




  • Meningkatkan sistem imunisasi kanak-kanak dan dapat merawat demam selsema dan batuk kerana Omega 3 ini bersifat panas jadi apabila dimakan automatik memberi kesan panas dalam badan
  • Omega 3 ini mempunyai sifat anti radang dan anti inflamasi jadi ianya amat berkesan untuk mengurangkan serangan asma pada kanak-kanak dan mengurangkan penggunaan inhaler
  • Membantu dalam perkembangan otak kanak-kanak, kajian menunjukkan kanak-kanak yang mula mengambil omega 3 lebih awal ternyata otaknya lebih cergas
  • Dapat merawat penyakit eczema dr dalam, biasanya ibu-ibu ambil alternatif utk menyapu ubat luaran sahaja tetapi beberapa lama kemudian akan muncul kembali. Dengan pengambilan omega 3 dapat mengelakkan masalah eczema.
  • Dengan pengambilan Omega 3 juga didapati kanak-kanak lebih cergas dan aktif dan membantu meningkatkan fokus kanak-kanak semasa belajar.

  • Melindungi dari Influenza, selsema
  • Membantu seimbangkan respon alergi terhadap persekitaran dan pencemaran udara.
  • Berkesan melindungi virus mikrob seperti selesema, alergi dan inflamasi dan influenza
  • Bagus untuk immune booster pada keadaan ketika cuaca tidak menentu, jerebu dan sebagainya
  • Sangat sesuai diamalkan jika kerap mengunjung ke tempat yang sesak seperti pasar malam, pasaraya, kawasan pelancongan dan berada di luar negara.
  •  Mempertingkatkan keseluruhan sistem imun tubuh dengan mengerahkan sistem pertahanan semulajadi tubuh untuk membunuh T-cells, B-cells & Makrofag
  • Sesuai untuk yang kerap demam dan batuk lebih dari seminggu

Meal Shakes merupakan makanan segera yang rendah lemak dan rendah-glycemic. Rasanya juga enak serta boleh dibancuh dengan mana-mana hidangan atau snek lain. Ia mengandungi 19 vitamin utama dan mineral tambahan dan jika dihidang seperti yang disarankan ia kaya dengan sumber kalsium dan protein yang amat diperlukan oleh kanak-kanak untuk membesar, kuat dan sihat. Boleh baca fakta menarik mengenai Meal Shakes di sini

Mencegah lebih baik dari mengubati. Sayangilah anak-anak kita. Sesungguhnya harta yang paling bernilai ialah anak. Rawatlah batuk dan anak kesayangan kita dari awal sebelum ia melarat menjadi serius. Mula langkah bijak kita dengan mengamalkan vitamin untuk menguatkan imuniti anak kita sekarang. Jom dapatkan vitamin Shaklee dengan klik gambar di bawah



ATAU



Boleh hubungi saya untuk pembelian Shaklee atau daftar jadi ahli Shaklee di:

♥ Maznifaeza Mustaffa
♥ sms/whatsApp:  016 - 5199271
♥ Fb: www.facebook.com/superbvitamin sila klik LIKE utk info terkini. Setiap pembelian produk shaklee dengan saya anda wajib menerima konsultasi percuma daripada saya.






Popular Posts

Flickr Images

Like us on Facebook

Facebook

Terima Kasih kerana Sudi membaca!

Agent Shaklee Kawasan Anda

Agent Shaklee Kawasan Anda
Mudah, Cepat dan Pantas

Promosi September 2016

Promosi September 2016
Jangan lepaskan peluang ini

Superb and Hot!

Superb and Hot!
Set Eu-Four Pack memang terbaik untuk wanita bekerjaya!

Set Breastfeeding Milk Booster

Set Breastfeeding Milk Booster
Susu pekat, meriah dan menggiurkan. Bayi cepat kenyang dan tidak meragam waktu malam!

Vitamin Untuk Ibu Hamil

Vitamin Untuk Ibu Hamil
Jangan abaikan keperluan vitamin semasa hamil! Ibu sihat, kandungan selamat!

Set Bersalin/ Berpantang Hebat!

Set Bersalin/ Berpantang Hebat!
Nak berpantang tapi tak yakin dengan jamu? Apa kata kali ni berpantang dengan vitamin2 Shaklee :) Badan kuat, susu banyak, baby tak banyak ragam.

Artikel Popular

Peluang Menjana Pendapatan 5 Angka Melalui Internet

Peluang Menjana Pendapatan 5 Angka Melalui Internet
Gaji statik, kos sara hidup meningkat. Jom jadi warga Superb Team dengan saya. Sambil-sambil pon boleh dapat Income 5 angka. Kita mampu mengecapi kejayaan!

Nak tahu mengenai apa?