Cerita Tentang Shaklee Ajee

Welcome and thank you for visiting Superb Vitamin here is a place where I share and deliver my thoughts about health, beauty, motivation and natural supplement

Inkontinens Urinari. Apa Itu?

with 0 Comment
Penyelesaian inkontinens urinari

LEE, 41, tidak pernah mengerti mengapa dia kerap membuang air kecil sama ada ketika memandu ke tempat kerja atau bersama keluarga semasa membeli-belah dan bersenam di gimnasium. Wanita itu sering dihantui perasaan perlu melegakan pundi kencingnya.
MEREKA yang obes perlu menurunkan berat badan mereka sebelum mendapatkan rawatan.
"Kadang-kadang saya rasa lebih banyak masa diperlukan ke tandas daripada bersenam," kata beliau.
Sementara itu, ibu kepada seorang anak, yang hanya mahu dikenali sebagai Rohaiza, 29, berkongsi pengalaman yang sama. "Bila berada di kompleks beli-belah, rasa stres bila terasa nak buang air kecil , lebih-lebih lagi apabila terpaksa menunggu giliran," katanya.
Rohaiza mula perasan perubahan pada dirinya selepas setahun dia melahirkan anak. Beliau mengalami rasa ingin buang air kecil setiap kali bersin atau batuk. Rohaiza mendapati dia tidak boleh menahan kencingnya seperti sebelum ini.
Ada beberapa kali beliau tidak sempat sampai ke tandas dan berlakulah insiden yang tidak diingini.
"Masalah yang saya alami telah menggugat keyakinan diri saya. Dulu saya gemar bersosial tetapi kini nak keluar makan malam dengan rakan-rakan pun saya khuatir. Apakah akan terjadi bila saya tidak sempat sampai ke tandas dan terbuang air kecil di khalayak ramai?," soalnya.
Bagi J. Perez, 36, beliau sudah lupa bila kali terakhir beliau tidur lena pada waktu malam.
"Saya akan terjaga dua atau tiga kali pada satu malam kerana nak buang air kecil. Lepas saya meluru ke tandas pada tengah malam, memang sukar untuk melelapkan mata. Kesannya, saya akan jadi terlampau penat dan letih pada keesokan hari," kata beliau.
Lee, Rohaiza dan Perez adalah antara mereka yang mengalami tanda-tanda pundi kencing terlampau aktif (OAB) atau dikenali juga sebagai inkontinens urinari.
AKTIVTI bersosial atau beli-belah sesuatu yang dielakkan oleh penghidap penyakit inkontinens urinari.
Masalah itu dikatakan mengganggu setiap satu daripada enam orang dewasa. Masalah itu juga kerap didiagnosis secara kurang tepat.
Ramai yang mengalami OAB terutamanya wanita enggan mendapatkan rawatan walaupun masalah itu mengganggu kehidupan harian mereka. Ada yang menganggap inkontinens adalah sebahagian daripada proses penuaan dan tidak perlu dirawat.
"OAB atau inkontinens urinari bukanlah sejenis penyakit yang disebabkan oleh penuaan. Ia adalah sejenis masalah perubatan dan boleh dirawat", kata Presiden Persatuan Urologi Malaysia Datuk Dr. Rohan Malek.
Enggan jalani pemeriksaan
Menurut beliau, ramai wanita yang mengalami masalah tersebut tetapi enggan menjalani pemeriksaan, bahkan mereka tidak mengetahui ada kaedah yang boleh merawat masalah tersebut.
"Faktor utama yang membuatkan mereka enggan datang untuk pemeriksaan mungkin kerana malu menceritakan masalah itu kepada doktor.
"Ramai juga yang berpendapat ia adalah sebahagian daripada proses penuaan atau mungkin kesan sampingan selepas melahirkan anak. Mereka rasa tidak perlu berbuat apa-apa dan rasa tidak boleh merawatnya," kata Rohan yang juga seorang pakar urologi Hospital Selayang.
Statistik di 11 buah negara menunjukkan prevalens OAB adalah 53.1 peratus. Majoritinya adalah mereka yang berumur di antara 29 hingga 59 tahun.
Di Malaysia, OAB dialami di antara 11 hingga 22 peratus daripada jumlah penduduk. Melahirkan anak adalah risiko utama tetapi OAB juga boleh disebabkan oleh beberapa faktor lain.
Menurut Rohan terdapat beberapa kaedah bagi merawat OAB termasuk fisioterapi dan perubatan. Hanya beberapa kes sahaja yang memerlukan pembedahan.
"Rawatan OAB boleh dijalankan dan jarang sekali kita perlu melakukan pembedahan terhadap pesakit OAB," kata Rohan.
Jenis inkontinens yang prevalens adalah daripada jenis terdesak dan stres. Inkontinens stres disebabkan lemah otot pelvik yang disebabkan melahirkan anak dan obesiti.
"Inkontinens stres boleh menyebabkan kebocoran kencing ketika bersin atau batuk. Kadangkala ada juga kes inkontinens terdesak bila mereka tidak boleh menahan kencing sebelum sampai ke tandas," kata beliau.
Rawatan meliputi fisioterapi dan mengenalpasti masalah terbabit. Senaman otot pelvik juga boleh membantu.
Pesakit yang gemuk juga boleh mengurangkan berat badan manakala mereka yang menghidap asma dan batuk perlulah mendapatkan rawatan terlebih dahulu.
Sementara itu, mereka yang mengalami inkontinens terdesak terpaksa berkejar ke tandas beberapa kali sehari.
"Tanda-tanda OAB adalah buang air kecil lebih lapan kali satu hari dan tidak boleh tahan bila tiba masanya.
"Pesakit juga akan mengalami nokturia iaitu kerap bangun kencing waktu malam," kata Rohan. Kesemua faktor itu boleh mengganggu tidur pesakit dan mereka akan rasa amat letih pada keesokan hari.
Ada juga pesakit terpaksa pakai lampin dan terpaksa meninggalkan aktiviti fizikal seperti bersukan. Ini akan mengganggu keyakinan diri dan membawa kepada kemurungan.
Walaupun ada kes yang boleh dirawat dengan antibiotik, pesakit perlu berjumpa doktor bagi memastikan tiada masalah lain yang tersembunyi.
"Adakalanya tanda-tanda yang sama seperti masalah OAB dicetuskan oleh penyakit lain antaranya diabetes, angin ahmar, kanser pundi kencing atau batu karang. Penyakit-penyakit ini dikenalpasti melalui ujian air kencing sebab itulah penting bagi menjalani pemeriksaan dan saringan perubatan.
SENAMAN otot pelvik dapat membantu menangani masalah inkontines urinari.
"Rawatan meliputi senaman otot pundi atau ubat antikolinergik," katanya.
Di Malaysia tidak ada statistik tentang OAB jadi agak sukar untuk mengetahui sejauh mana masalah itu telah menjangkau.
Dalam usaha untuk menyedarkan masalah OAB dan inkontinens urinari bagi wanita, Persatuan Urologi Malaysia bersama Kementerian Kesihatan serta hospital awam yang terpilih menjalankan Kempen Inkontinens Urinari Di Kalangan Wanita di seluruh negara yang bermula sejak 26 Jun lalu.
Sumber: Kosmo


Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia. Pilihan COD di kawasan Section U5 Shah Alam, Kg Melayu Subang, Subang Perdana, 
 Subang 2 Bestari, Bukit Subang, Denai Alam, Kota Damansara, 
 Sungai Buloh, Ara Damansara, Bandar Utama Damansara dan Tmn Tun Dr Ismail KL

Pertanyaan, konsultasi dan pesanan boleh hubungi saya di:
Maznifaeza Md Mustaffa
♥ sms/whatsApp: 016-5199271
♥ Emel : maznifaeza@gmail.com
♥ Fb: www.facebook.com/superbvitamin sila klik LIKE page fb ini utk info       
   terkini dan promosi :))

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

Flickr Images

Like us on Facebook

Facebook

Terima Kasih kerana Sudi membaca!

Agent Shaklee Kawasan Anda

Agent Shaklee Kawasan Anda
Mudah, Cepat dan Pantas

Set Breastfeeding Milk Booster

Set Breastfeeding Milk Booster
Susu pekat, meriah dan menggiurkan. Bayi cepat kenyang dan tidak meragam waktu malam!

Vitamin Untuk Ibu Hamil

Vitamin Untuk Ibu Hamil
Jangan abaikan keperluan vitamin semasa hamil! Ibu sihat, kandungan selamat!

Set Bersalin/ Berpantang Hebat!

Set Bersalin/ Berpantang Hebat!
Nak berpantang tapi tak yakin dengan jamu? Apa kata kali ni berpantang dengan vitamin2 Shaklee :) Badan kuat, susu banyak, baby tak banyak ragam.

Artikel Popular

Peluang Menjana Pendapatan 5 Angka Melalui Internet

Peluang Menjana Pendapatan 5 Angka Melalui Internet
Gaji statik, kos sara hidup meningkat. Jom jadi warga Superb Team dengan saya. Sambil-sambil pon boleh dapat Income 5 angka. Kita mampu mengecapi kejayaan!

Nak tahu mengenai apa?