Cerita Tentang Shaklee Ajee

Welcome and thank you for visiting Superb Vitamin here is a place where I share and deliver my thoughts about health, beauty, motivation and natural supplement

Menyusukan Bayi di Awal Kelahiran

with 0 Comment
Penting menyusukan bayi seawal kelahirannya


Walaupun saban hari saya berdepan dengan ibu-ibu yang mengalami masalah dalam penyusuan susu ibu seperti masalah takde susu, susu drop, nak relaktasi, bengkak susu dan masalah-masalah lain seperti nak kuruskan badan, nak hilangkan stretchmarked, anak eczema dan sebagainya .. saya tetap terus belajar dan belajar setiap hari. Saya membaca, mengkaji kembali masalah-masalah yang pernah diutarakan kepada saya, bertanya kepada yang pakar, buat eksperimen kat diri sendiri, berdiskusi dan lain-lain. Saya tetap belajar kerana saya tahu adakala saya terlupa dan terlepas pandang. 




Salah satu persediaan penting saya ialah mengenai bab penyusuan susu ibu. Pada saya, samada kita bercadang mahu menyusukan anak atau tidak, bab ini perlu kita ambil tahu. Alhamdulillah .. sampai ke hari ni, saat ni, saya masih menyusukan Ilmuna. Cuma mereka yang seangkatan dengan saya faham betapa indahnya perasaan seorang ibu yang menyusukan anak, apatah lagi dengan segala dugaan yang diharungi sepanjang perjalanan penyusuan tersebut,


Ok. Brief info yang wajib saya dan anda simpan dalam minda mengenai breastfeeding sebaik sahaja melahirkan bayi :
  • Susukan bayi seawal setengah jam pertama kelahiran. Ini sangat penting untuk memulakan proses pengeluaran susu badan. Macam saya dulu, kurang support, beranak kat private lak tu .. so, saya tak dipaksa untuk susukan Icha lepas bersalin sebab tengok keadaan saya yang sangat lembik tu. Mujur pertama kali menyusu badan Icha terus nak sampai sekarang ..  malah langsung taknak susu formula. Nampak sangat susu mak dia ni supersedap ( sebab ada rasa vitamin Shaklee kot haha)
  • Susu awal | kolostrum sangat penting. Memang kolostrum ni sangat sikit, nampak macam tak cukup je .. tapi sebenarnya ia lebih dari cukup dan membekalkan perlindungan kepada bayi kita sepanjang hayat (kalau tak masakan banyak makanan tambahan sekarang ada yang berasaskan 'kolostrum'. Ye tak?)
  • Susukan bayi dengan kerap. Itulah rahsia terbesar membanyakkan susu. Bukan makan vitamin Shaklee atau ubat-ubatan (ubat-ubatan ni memberi stimulasi/ signal tapi lepas tu anda wajib juga patuhi prinsip Supply vs Demand)
  • Berapa banyak susu dihasilkan? Bergantung pada bayi anda, sekerap mana bayi minta disusukan sebanyak tu la susu dihasilkan dan sekerap mana kita kerap melakukan sessi perahan, sebanyak tu lah susu dihasilkan.
  • Susu matang yang kaler putih yang selalu kita tengok tu akan mula terhasil masa hari 3 atau ke 4. So, jangan bimbang jika 3 hari pertama rasa dada tu macam kosong | biasa je ..
  • Susukan bayi mengikut kehendak bayi, bukan ikut ke'larat'an anda .. especially masa dalam pantang tu
  • Exclusive Breastfeed --> menyusukan bayi hanya dengan susu ibu sahaja tanpa support susu formula, air masak, jus etc .. susu ibu mengandungi cukup bekalan air dan makanan untuk bayi anda.

    Untuk pertanyaan, konsultasi dan pesanan sila hubungi saya
    email: maznifaeza@gmail.com
    sms/call: 016-5199271

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

Flickr Images

Like us on Facebook

Facebook

Terima Kasih kerana Sudi membaca!

Agent Shaklee Kawasan Anda

Agent Shaklee Kawasan Anda
Mudah, Cepat dan Pantas

Set Breastfeeding Milk Booster

Set Breastfeeding Milk Booster
Susu pekat, meriah dan menggiurkan. Bayi cepat kenyang dan tidak meragam waktu malam!

Vitamin Untuk Ibu Hamil

Vitamin Untuk Ibu Hamil
Jangan abaikan keperluan vitamin semasa hamil! Ibu sihat, kandungan selamat!

Set Bersalin/ Berpantang Hebat!

Set Bersalin/ Berpantang Hebat!
Nak berpantang tapi tak yakin dengan jamu? Apa kata kali ni berpantang dengan vitamin2 Shaklee :) Badan kuat, susu banyak, baby tak banyak ragam.

Artikel Popular

Peluang Menjana Pendapatan 5 Angka Melalui Internet

Peluang Menjana Pendapatan 5 Angka Melalui Internet
Gaji statik, kos sara hidup meningkat. Jom jadi warga Superb Team dengan saya. Sambil-sambil pon boleh dapat Income 5 angka. Kita mampu mengecapi kejayaan!

Nak tahu mengenai apa?